Sverige

Bildgalleri

  1. Northvolts fabrik i Skellefteå. Foto: SVD/TT
  2. Matthias E J Arleth är chef för företaget Lyten i Sverige. De ska köpa Northvolt. Foto: Jonas Westling/TT

Färre får jobb hos Lyten

Företaget Lyten från USA
ska köpa det svenska
företaget Northvolt.
Köpet ska bli klart
i slutet av året.

Det säger Matthias E J Arleth.
Han är ny chef
för Lyten i Sverige.

Lyten vill att Northvolts
gamla fabrik i Skellefteå
ska vara igång igen nästa år.

När köpet är klart
ska de börja anställa personal.

– Vi har pratat
med folk som jobbade
på Northvolt. Folk vill
vara med igen,
säger Matthias E J Arleth.

Men färre kommer att få
jobb hos Lyten
än vad som jobbade på Northvolt.
Troligen flera tusen färre.

När Northvolt stängde
och gick i konkurs
jobbade ungefär fem tusen personer
i företaget.

– Vi behöver några hundra
för att starta.
Sedan kan det bli
flera tusen anställda
när allt är igång igen.
Det är en stor fabrik,
säger Matthias E J Arleth.

Northvolt gjorde batterier till elbilar.
Företaget Lyten gör mest
batterier till USAs militärer.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

3 kommentarer

  1. Anonym says:

    Jag tycker om 8 sidor.
    Jag har en egen tidning och jag brukar använda 8 sidor för att leta upp vissa nyheter 😃👍👍

  1. Kommentera