Sverige
Ett berg med snö och is.

Sveriges isar smälter bort

Sveriges stora isar,
glaciärer, smälter.
Isen på Sveriges
högsta berg Kebnekaise
har minskat med 1,5 meter i år.

– Alla stora isar i Sverige
har blivit mindre i år.
Men inte lika mycket
mindre som förra året.

Det säger Nina Kirchner
som forskar om glaciärer
på Stockholms universitet.

Förra året var sommaren
mycket varm.
Då smälte isarna
ovanligt mycket.

Åtta av Sveriges glaciärer
försvann helt.
Nu finns 269 kvar.

I år var sommaren
inte lika varm.
Därför minskade
inte isarna lika mycket.
Men de minskar.

På Kebnekaise var den
södra toppen länge högst.
Men isen på berget
har smält mycket.

Sedan år 2018 är
den norra toppen högre.
Den är 2 096 meter hög.
Det skiljer nu åtta meter
mellan topparna.

Forskarna tror att
de flesta stora isar
i Sverige kommer att
vara borta om 30 till 50 år.

Då kan det bli problem
både för djur och natur.
Glaciärerna är det som gör
att det finns vatten i fjällen
under sommaren.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

8 kommentarer

  1. Andrea Tunaskolan Lund says:

    Dålig men det är mitt fel också vi manniskor kastar plast på marken så blir det
    varmare darför smälter bergen !!!!😭😭

  2. Andrea Tunaskolan Lund says:

    Dåligt men det är mitt fel också vi manniskor kastar plast på marken så blir det
    varmare darför smälter bergen !!!!😭😭

  3. Levon says:

    ÄR NI DUM ELLER DUM VRF SKRIVER NI DÅRLIGT OCH TRÅKIT DET ÄT FET BRA ATT SVERIGEBLIR VARMARE

  4. anonym says:

    Jag tycker inte om snö så jag är glad men samtidigt ledsen för vår natur och djur😭😭😭

  1. Kommentera