Sverige
En överkropp. På bröstet hänger ett stetoskop och en röd skylt som det står läkare på.

Sjuka barn fick inte hjälp

En läkare som jobbar
med barn i Jönköping
har gjort många fel.

Ungefär 80 barn
med fel på hjärtat
fick inte hjälp.
Läkaren sa att barnen
var friska.

Flera av barnen måste
nu opereras.
Det berättar P4 Jönköping.

– Så här ska det inte vara.
Du ska kunna lita på din läkare.

Det säger en chef på sjukhuset
i Jönköping till P4.

Barnen sökte hjälp
för att de hade
problem med hjärtat.
De var trötta och
hade svårt att andas.

Läkaren undersökte barnen
och sa att de var friska.

Men så var det inte.
När barnen sökte hjälp igen
såg andra läkare
att barnen hade fel på hjärtat.

Nu undersöker regionen i Jönköping
om läkaren gjort fler fel.
De ska kontrollera
alla barn som läkaren
har sagt var friska.
Det är över 700 barn.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

14 kommentarer

  1. Luisa-en exotisk svensk says:

    Så är det..doktorer är aroganta och otrevliga…profylaxe är viktigt-här ser du result!

  2. Emma says:

    Eftersom medfödda hjärtfel (CHD), som är strukturella hjärtproblem som finns från födseln, påverkar cirka 0,8–1,0 % av alla levande födda barn i många länder – hur är det möjligt att 80 barn av 700 har hjärtfel?

  3. Hallåa says:

    Märkligt av läkare att inte behandla barnen rätt😡 undrar om han är utbildad hmm

  4. Vuxen patient says:

    Tyvärr har vården i Jönköping varit mycket ytlig. Jag vet inte om detta också sker i andra städer eller även vid privata besök.😢

  5. Darkness says:

    Det är inte så konstigt att läkare har inte utbildning övertaget och då kan man bli fel. läkarna måste ha utbildning och bra utbildning och jobba med patienter och sjuka barn😤😡

  6. Anonym says:

    Aras. Det är väldigt ovanligt detta händer. Men om det händer är det möjligt att anmäla det till patientnämnden.

  1. Kommentera