Sverige
Tre skålar med linser i olika färger.

Mer grönt och mindre kött

Människor behöver äta mer
grönsaker och mindre kött.
Då kommer vi att må bättre.
Vår planet kommer också
att må bättre.

Det säger forskare
från flera länder
i en ny rapport.

Det handlar om att
äta mindre rött kött,
mer frukt och grönsaker
och mer nötter och baljväxter
som linser och bönor.

– Du kan byta en del kött
som du äter i dag
till att äta växter i stället.

Det säger forskaren Line Gordon
från Stockholms universitet.
Hon har varit med
och skrivit rapporten.

Sättet som människor
tillverkar mat på
är en stor anledning
till att vår planet
inte mår bra, säger forskarna.

Forskarna tycker att
politikerna i världen
måste göra mer för att se till
att människor äter bättre mat.

Men de måste också se till
att företag och fabriker
ändrar sitt sätt att tillverka mat.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

19 kommentarer

  1. Nikko says:

    Helt fel, människor bör äta mer kött och fisk.

    Vi är inte kosor 🐄 att vegetariskt!

  2. Luisa-en exotisk svensk says:

    UF! Man måste äta enligt sitt blodgrupp…slöseri är också dåligt för miljö!!!🙂

  3. anonym says:

    Hur har kunnat man lagom hans näring ,om det var denna åtstramning situatation inom huset . Samma påminnas ni att man kan lämna många essentiella näring istället annat behövav näring .som innehåller prötien,vitamin er, järn ,folater och protien .
    Protien är nödvändigt för uppbyggna cellernas och hennes immnuförsvärt.

  4. anonym says:

    Kännar du att det finns annan andra produkter att få ellements protien. De idrott spelare som göra fysik träningen deras kropp kunnat produkterat mycket protien ens åtstramning situatationen

  5. Mili says:

    Jag tycker om att köpa linser grönsaker.,och en gång i månad lammkött,så jag tycker att alla människor äter mer grönsaker än kött ,det är bra för hälsan😁

  6. Termos says:

    Skyll inte på köttet.
    Inga grönsaker innehåller lika mycket näring som kött.
    Människor har ätit kött i tusentals år.

    Djuren få vara inne och äta onaturlig mat. De får mediciner också.
    På1950-talet började man att steka kött i olja istället för djurfett och smör.
    Det är problemet.

  7. Viking says:

    Vi äter redan lite kött, och priserna stiger varje âr.
    Människor som arbetar hârt behöver äta ordentligt
    och näringsrikt, inte bli en svag skugga av sig själva.

  8. Anonymisten says:

    det går ju inte att riktigt överleva hela sitt liv utan kött, forskarna ska fan döda oss😔

  9. Tang Thi Dieu Ha says:

    Javisst. Vi bör äta mer grönsaker än kött eftersom grönsaker ger vitaminer, fibrer och antioxidanter som hjälper till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar, cancer och förbättra matsmältningen. Att äta mycket kött, särskilt rött kött kan orsaka hälsoproblem som trötthet, matsmältningsbesvär och öka risken för hjärt-kärlsjukdomar.

  10. random says:

    vi borde äta mer kött om man inte skulle äta kött elr fisk skulle kroppen it må bra och vi alla skulle vara undervikt.

  1. Kommentera