Sverige

Bildgalleri

  1. Personal på en restaurang skrubbar bort spår av blod på gatan efter skjutningen. Foto: Jonas Ekströmer/TT
  2. Gatan i Gävle där skjutningen hände under natten till lördagen. Foto: Jonas Ekströmer/TT
  3. Poliser söker bevis nära platsen där skjutningen hände. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Sex skadade i skjutning

Sex unga vuxna
och tonåringar skadades
i en skjutning i Gävle.

De blev alla skjutna
i underkroppen
och behövde vård på sjukhus.

Poliserna fick larmet
vid klockan 02
natten mot lördag.

Skjutningen hände
på en gata mitt i stan.
Flera skadade sökte skydd
på en pub i närheten.

Poliserna har tagit fast en pojke.
Han är 14 år.
Pojken är misstänkt
för försök till mord
och brott med vapen.

Poliserna jobbar nu med
sin undersökning av skjutningen.
De har inte sagt något om varför
skjutningen har hänt än.

På måndagen kommer
statsminister Ulf Kristersson
och ministern Gunnar Strömmer
till Gävle.

Unga personer som gör
allvarliga brott har ökat.
Bara i år har poliserna
tagit fast 66 barn
som är 13 eller 14 år.

Det är en stor ökning jämfört
med samma tid förra året.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

30 kommentarer

  1. Andreas says:

    Vågar man gå till jobbet??vågar man gå till affären??vågar man släppa sina barn till parken?? Vad gör regeringen åt problemet?

  2. . says:

    Vad sägs om att utvisa alla som kom hit de senaste 15 åren???för 15 årsen var inte så mycket bedrägerier mot gamla.det fanns inte så många skjutningar, våldtäkter, och hedersmord. Det är bara min åsikt.vi måste få sverige på fötterna.

  3. Jag vill ha ett tryggt samhälle says:

    Vi får inte tolerera detta.jag vill inte att sådana hemska saker händer I sverige. Hur länge ska detta pågår??varför görs inte mer åt dessa brottslingar?? Ska vi vänta tills dom förstör hela landet.???

  4. Inte bra :( says:

    Jättesynd om de som blev skjutna 🙁 Sånt ska inte behöva hända!😢

  5. Zaki says:

    fattiga föräldrar, ungdomar arbetslöshet kriminalitet skjutningar och poliser
    häng ihop varje dag

  6. 10 IQ says:

    Hur kan man äns få tag på vapen. Det borde inte gå utan vapen lisens

  7. Jag vill ha ett tryggt samhälle says:

    Zaki mina färäldrar har också varit fattiga men dom har gett mig en fin uppfostran och jag är tacksam för detta.

  8. Jag vill ha ett tryggt samhälle says:

    Man behöver inte vara kriminell bara för att man är fattig. Farligt med vapen .Sverige har blivit så otryggt.

  9. M.M says:

    Vad händer i Sverige? En 14-årig pojke skjuter folk med en pistol. Tror du att det här är Amerika?

  10. Jag vill ha ett tryggt samhälle says:

    Tycker att pojken och hela hans familj ska utvisas så slipper vi problemet i framtiden. Sverige måste ta till hårdhandskarna nu,det är på tiden.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Ulf Kristersson och Gunnar Strömmer
      träffade poliser och människor
      som arbetar i Gävle kommun.
      /Hälsningar 8 Sidor

  11. Jag says:

    Regeringen ska kunna stoppa denna affärerna som säljer vapen får att stoppa kriminella gäng .

  12. PidgeyHeart says:

    Jag bor i Gävle…. ;;^;;
    Jag var inte där men några jag känner var det….. Och de SÅG SKJUTNINGEN. hemskt

  1. Kommentera