Sverige
En kvinna håller i en spruta. Hon är på väg att sticka den i armen på en man.

Vaccinationerna börjar

Varje höst och vinter
blir många i Sverige
sjuka i influensa.

En del blir väldigt sjuka.
Förra året dog 921 svenskar
efter att de hade blivit
sjuka i influensa.

Men det går att ta
vaccin mot influensa.
Vaccin kan minska risken
att bli mycket sjuk.

Tisdagen den 14 oktober
börjar årets vaccinationer
mot influensa.

Folkhälsomyndigheten
vill att alla som är 65 år eller äldre
ska ta vaccinet mot influensa.
Det är gratis.

De vill också att alla
som har en sjukdom
som ökar risken att bli
mycket sjuk av influensa
ska ta vaccinet.
Det gäller även unga människor.

Det är till exempel du som har

  • sjukdom i hjärtat eller blodkärlen
  • sjukdom i lungorna
  • diabetes
  • sjukdom i levern eller njurarna.

De vill också att du
som har Downs syndrom
eller någon annan
funktionsnedsättning
tar vaccinet.

Du som är gravid
får också ta vaccinet.

I år hoppas experterna
att fler än tidigare tar vaccinet.

I Sverige förra året
var det nästan 70 procent
av alla gamla människor
som tog vaccin mot influensa.

8 SIDOR/TT

Influensa
  • Folk som blir sjuka
    i influensa kan få feber,
    ont i muskler, hosta och snuva.
  • För de flesta är influensa
    ungefär som en förkylning.
    Men en del blir mycket
    sjuka av influensan.
    Därför säger experter i Sverige
    att det är bra att ta
    vaccin mot influensa.
  • Det är inte säkert
    att vaccinet helt stoppar
    att du blir sjuk.
    Men vaccinet gör
    att den som blir sjuk
    blir mindre sjuk.
  • Du får vaccinet
    med en spruta i armen.
Kvinna som är sjuk ligger i en säng med medicin på bordet bredvid sig.
Många får influensa. Bilden är gammal. Foto: Isabell Höjman/TT

Vad tycker du om nyheten?

5 kommentarer

  1. Spän says:

    Tankfasthet och bort snythet i ett broblem som verka väl krånkligt i ett medicinskt fall ,det kan vi anserdet väldigt serious och uppriktighet i försökningen ,det är en människ plikt .

  2. emo says:

    Jag brukar ta vaccin eftersom jag har fobi av sjuka och sjukdomar. Hoppas att inte lika många dör 🙁

  1. Kommentera