Sverige
Två händer räknar pengar på ett bord.

Dubbelt så många fattiga

På tre år har det
blivit väldigt många
fler som är fattiga i Sverige.

Förra året var det ungefär
700 tusen fattiga människor i Sverige.
Det är nästan dubbelt så många
jämfört med år 2021.

Det visar en ny rapport
som Sveriges stadsmissioner
har gjort.

Att det är många som har
lite pengar beror på flera saker.

Det är dåliga tider
för ekonomin i Sverige.
Många är utan jobb
och priserna på mat
och andra saker
har ökat mycket.

Men det är också fler
som får nej när de söker hjälp
med pengar från staten, bidrag.
Det visar rapporten.

Jonas Rydberg leder
Sveriges stadsmissioner.
Han tycker att om människor
inte får den hjälp
som de har rätt till
är det dåligt för hela Sverige.
Färre litar på samhället.
Fler känner sig utanför.

– Det är mycket allvarligt,
säger Jonas Rydberg.

Stadsmissionen har också
undersökt regeringens
nya förslag om bidrag.

Stadsmissionen säger
att förslagen kommer att göra
att ännu fler människor
får mindre pengar.

8 SIDOR

Regeringens nya förslag om bidrag

Stadsmissionens rapport

Vem är fattig?
  • Vem räknas som fattig?
    I Stadsmissionens undersökning
    kan det både vara
    personer som inte har jobb
    och personer som har jobb.
  • Men de som har jobb
    har en lön som inte räcker till
    vanliga saker som mat,
    kläder, värme i lägenheten
    eller hyra.

Vad tycker du om nyheten?

46 kommentarer

  1. Bibi says:

    höj pensionen till de som har byggt upp landet, vi svälter idag och det är inte rätt.jag har jobbat hela livet och nu kan jag inte äta mig mätt.

    1. 8 Sidor says:

      Jag vet inte vilken kommentar du menar.
      Men vi tar bort kommentarer
      som bryter mot våra regler.
      Läs gärna våra regler
      innan du skriver en kommentar.

      Hälsningar från 8 Sidor

    1. 8 Sidor says:

      Reglerna finns under knappen Läs våra regler.
      Den är bredvid knappen Kommentera.

      Vänligen, 8 Sidor

  2. 🙁 says:

    Det är högerregeringens fel, alltså på riktigt. Ni som röstade på dem har inte tänkt på er själva – de är jättedåliga på riktigt. Sverige går åt fel håll

  3. Joker says:

    Många människor som inte är födda i Sverige men är medborgare kan inte hitta arbete och ber om hjälp. Om det fanns jobb skulle det inte finnas någon fattigdom.

  4. Bebi Peggy says:

    Trots att många är fattiga i Sverige, så ser jag, varje dag när jag står i kassakö, människor som har hur mycket mat som helst i sina kundvagnar. Kan det vara rättvist? Jag får vara glad att mina pengar har räckt så här långt. På måndag får jag nya.

  5. Mona says:

    Det finns massor av jobb i Sverige. Men ni lever hellre på bidrag.
    72000 finns i Platsbanken varav 17000 är enkla jobb. Vem tror du at du lurar med bortförklaringar och lögner? Att du sneglar avundsjukt på någon annans vagn med varor är avskyvärt.

  6. Bebi Peggy says:

    Jag råkar faktiskt vara sjukpensionär. Vilken arbetsgivare kan och vill anställa någon som drabbats av stroke och med det har problem att styra vänster halva av kroppen rätt? Jag kan själv svara på min fråga. Och svaret är INGEN. Och det finns fler än jag i Sverige som pga sjukdom och funktionsnedsättning inte längre klarar av att jobba.

  7. Hallåa says:

    Ni är så rika fine, men hur kommer det sig att ni är så elaka och missunnsamma 🤔 det går inte riktigt ihop.

  8. Ss says:

    Söka jobb då får man pengar.
    Fast det är inte mycket men det bättre än ingenting.

  9. Affa says:

    Sverige har bland dem sämsta pension i Europa. Trots att det är ett rikt land. Invandrare borde veta det innan de flyttar till Sverige. Eller välja bättre länder, som Danmark eller Norge istället. Vi har politiker som inte gör ett skit för invånarna och ta mycket bra betalt! Vi har inte råd att skicka miljarder till Ukraina. Det räcker nu!

  10. Affa says:

    Vi har inte råd att skicka mer pengar till Gaza. Låt deras grannar hjälpa dem.

  11. Jens says:

    Ska gå i pension om 23år ca och ppm visar på en pension på 21 000:- innan skatt, ett skämt…
    Så absolut lägger jag undan några tusen varje månad och varje skatteåterbäring in på en globalfond vilket ger mig ett miljonärsliv som pensionär sen 😇

  12. Krister marianski says:

    Sluta investera våra pengar i osäkra aktierna 8 miljarder är redan borta skäms på er

  13. Th.Sjögren says:

    Sverige kommer att gå mot en enorm katastrof om man inte höjer pensionen omgående.
    Vänta och se!!!!!

  14. Lilly i 5bbb says:

    Sverige borde öka pension för dem som jobbat hårt för att bygga upp landet! Annars tycker jag att det blir orättvist mot de som byggt upp landet och så får de en fattig pension. Det är inte rätt.!!! så Sverige borde öka pensionen för de som jobbat hårt för att bygga upp Sverige!

  15. Luisa-en exotisk svensk says:

    Alltså om jag får säga nånting så alla bidrag måste höjas och maten måste blir billigare!!!Det går inte längre så!!! Även folk som arbetar har svårt att betala allt!

  16. Luisa-en exotisk svensk says:

    Jag och min man köper bara nödvändiga saker och ändå vi lever svårt…! Vi behöver kläder,mat, saker till hushåll och annat…vi behöver semestr också…folk har svårt att klara sig…folk köper inte kläder och det är fel, man måste sköta om sig-

  17. Luisa-en exotisk svensk says:

    det sägs “rizik Allahtandir”-jag vet inte hur jag översätter det -men jag är orolig vad jag ska äta med min man och vad ska äta alla i Sverige!!! 😔😴

  18. Luisa-en exotisk svensk says:

    Man måste äta bra för att vara frisk och folk köper bara korvar och energidrink och sådant…de unga äter bara godis och de gamla ingenting…samhälle måste vakna och ni som har det bra går och ge några slant till röda korset!!!😠

  19. Luisa-en exotisk svensk says:

    Bebi Peggy-jag har dig framför mina ögon hela tiden-men jag vet inte vad hände med mina 3 barn-jag är orolig för dem-och jag har vännina i Kanada som är sjuk och min mors släktingar i Tjeckien som har det svårt och annat…jag planerar att spara för dig-men just nu jag har 10 kronor…

  20. Luisa-en exotisk svensk says:

    men om jag ramlar inte under bil så jag hjälper dig i framtiden-jag lovade det till dig! Det är sorgligt hur dåligt Sverige är-ingen bjuder på kaffe…vi måste börja om-vi måste sluta dela oss på svenskar och invandrare….det går inte så mer…dagen började dåligt-uf…

  21. Luisa-en exotisk svensk says:

    Allt är dyrt! Till ex. pasta i vår hem är slut…jag har inte råd att köpa ny…vi har lite mat hemma-men om min man blir sjuk så jag vet inye hur länge vi klarar oss…ketchup är bra den turkisk-den kostar 10 kronor-den är söt men bra till pasta…jag ser inte framtid för Sverige-folk svältar!!

  22. vera says:

    en del här bara gnäller hela tiden. man blir så trött usch.😒😒😡😡

  23. Zaq says:

    Politikerna snackar om varandra sen allt blivit dyrt. Svenska Politikerna måste ha stopp skylt mot allt som gör dyrare eller skapar problem i samhället.

  24. Luisa-en exotisk svensk says:

    Solidaritet är viktigt!!! Om folk hjälper varandra så ingen behöver går runt hungri och utan kläder…vad synd…vi är ett samhälle…men ingen frågar den andra-“HUR MÅR DU”???

  25. Fraser says:

    Hej 8 Sidor, det vore bra att veta mer om vilka befolkningsgrupper är drabbade?
    Pensionärer, ensamstående föräldrar, migranter…???
    Tack!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Fraser!
      Några grupper där fler är fattiga är

      • ensamma föräldrar, särskilt mammor
      • vissa familjer med barn där en vuxen har lite lön
      • personer med lite utbildning
      • gamla personer med lite pension
      • människor som är nya i Sverige
      och som har svårt att hitta arbete
      • personer som inte får något försörjningstid.

      /Hälsningar 8 Sidor

  26. Milena och Miska says:

    ALLTSÅ 33 STUDENTER ÄR NÖJDA ATT 700000 MÄNNISKOR GÅR UTE HUNGRI?????? Idag är fredag-den sista dag jag läser 8 sidor-jag förstå absolut inte verkligen -vem läser 8 sidor och vem gillar att så många är hungri???

  27. Milena och Miska says:

    Jag är besviken på samhälle och även jag har inte känslor för detta samhälle så man måste nånting göra åt det! Konsekvenserna kommer annars…😮😔😠

  28. MILENA says:

    En del slösar mycket-medan andra har svårt att betala det nödvändigaste! Om nån sort solidaritet kommer till vår samhälle -i så fall jag uppskattar det! Vi är ett samhälle och att nästan en miljon går hungri är oapceptabl faktisk! Hur är det möjligt! Regering måsteser hur allvarligt det är!

  29. MILENA says:

    hur mår du Bebi Peggy? Har du mat? Är du ok? alltså jag vet inte var samhälle går nånstans…gudegud…folk kan bjuda varandra på middag och på kaffe…vad är det vi för konstigt samhälle-vad???

  1. Kommentera