Sverige

Bildgalleri

  1. Volvo bygger bilar. Foto: Thomas Johansson/TT
  2. Volvos chef Håkan Samuelsson pratar med journalister. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Tusen måste sluta på Volvo

Företaget Volvo cars gör bilar.
De har fabriker på flera
platser i världen.

I Sverige har företaget
ett stort kontor i Göteborg.

Men den senaste tiden
har det gått dåligt för Volvo.
De måste spara pengar.
I maj i år sa de att många
måste sluta på företaget.

Nu är det klart att
tusen personer i Sverige
förlorar sina jobb.
De har jobbat på
kontoret i Göteborg.

Tusen personer
som jobbat med Volvo
på andra sätt måste
också sluta.

Samtidigt berättar
företaget att de nu
tjänar mer pengar.

De tre senaste månaderna
tjänade Volvo 6 400 miljoner kronor.
Det är 500 miljoner kronor mer
än vid samma tid förra året.

Volvos chef heter
Håkan Samuelsson.
Han säger att företaget
fortfarande har
många problem.

Det beror bland annat
på USAs skatter
på bilar, tullar.
Volvo säljer många
bilar till USA.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

15 kommentarer

  1. Lily says:

    Nu är kinesiska elbilar mer populära och ibland billigare, så många föredrar att köpa kinesiska bilar istället för europeiska bilar som BMW, Audi eller Volvo.

  2. Nicolas says:

    Alla europeiska bilföretag bor också “tacka” den nederländska regeringen (eller rånare). Du kan INTE kräva en supermakt INTE slå tillbaka när någon svag naiv rånare starter krig

  3. Nikko says:

    Inte konstigt alls.
    Det finns inte pengar i Sverige och Volvo bilar är för dyra att köpa.

  4. 😡 says:

    Det är dåligt att folk förlora sina jobb
    Det är alltid högerregeringens fel
    Hela Sverige går jättedåligt

  5. Zaq says:

    Ingen konstig alla företag vill spara pengar tyvärr mer teknisk mer arbetslöshet ökar

  6. Jag rullar says:

    Skall dom som är kvar jobba för dom som skall bort eller var dom till förmycket🤔. Eller flyttas jobben till Kina?

  7. Anonym says:

    Varför kommer Volvo sluta anställda om de fortfarande tjänar mycket pengar?

  8. Stefan nilsson says:

    Men varför i h—–e säljer man ut alla svenska företag vi blir ju snart ett u-land

  1. Kommentera