Sverige
Många kalkoner står tätt tillsammans.

Många kalkoner fick dö

Fågelinfluensa är
en farlig sjukdom
för fåglar.
Just nu är det stora problem
med sjukdomen i södra Sverige.

Nyligen hittade experter
fågelinfluensa på en stor gård
i Tomelilla i Skåne.
På gården fanns
28 tusen kalkoner.

Gårdens ägare var
tvungen att döda
alla fåglarna för
att stoppa sjukdomen.

– De blev avlivade i helgen.

Det säger Ella Sigvardsson
som är expert på
myndigheten Jordbruksverket.

Det är Jordbruksverket
som bestämmer
att djuren måste dö.

Myndigheten säger
att det finns stor risk
för fågelinfluensa
i områden i södra Sverige.
Därför har de bestämt
om speciella regler där.

Det betyder att
alla fåglar på gårdar
måste stanna inomhus.
De får inte gå ut.

Det är också viktigt
att folk med fåglar snabbt
söker hjälp om djuren
dör eller blir sjuka.

Människor kan också bli smittade
av fågelinfluensa.
Men människor blir oftast
bara lite sjuka.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

6 kommentarer

  1. v says:

    anonym va?varför är människor hemska?djuren var sjuka därför måste man avliva, annars kan människor bli smittade.

  2. Anonym says:

    Till V, enligt mig så har inte människor rätt att bestämma över djurens liv.

  3. v says:

    anonym så du menar att vi ska äta sjuka djur?? eller vad tycker vi ska göra med dom ?? dom sprider smittan till andra djur.

  4. Nikko says:

    Låt oss ha en en tyst minut, tänkt er hur många ugnsstekta kalkoner det är.

  1. Kommentera