Danska och svenska posten går ihop
Svenska Posten och Post Danmark
slås ihop till ett företag.
Det berättade näringsminister
Maud Olofsson och Svenska Postens chef
Erik Olsson på ett pressmöte i tisdags.
Erik Olsson blir chef för det nya bolaget.
De flesta av Svenska Postens anställda
kommer att få behålla sina jobb.
Lite värre är det för de anställda i Danmark.
Ett par tusen anställda kommer
att tvingas sluta när bolagen slås ihop.
I dag är det staten som äger hela
Svenska Posten.
Posten i Danmark ägs av den
danska staten och ett privat bolag.
Om några år är det meningen att
det nya bolaget ska säljas
och bli privat.
8 SIDOR/TT
0 kommentarer
Inga kommentarer.