Sverige

McDonalds kör sina bilar på frityrolja

McDonalds ska köra sina lastbilar
på oljan från restaurangerna.
Oljan som pomfritten friteras i
kan användas som bränsle till
McDonalds alla nitton lastbilar i Sverige.
Oljan görs om till biodiesel.

McDonalds samlar varje år in 1300 ton
använd olja från restaurangerna i Sverige.
Under våren har en lastbil
testkörts på det nya bränslet.
Till sommaren ska alla nitton bilar
köras på oljan från restaurangerna.

Liknande försök görs på andra håll i världen,
bland annat i Tyskland, Frankrike och USA.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera