Sverige
Iraks premiärminister Nuri al-Maliki träffade Fredrik Reinfeldt i Upplands Väsby. Foto:Claudio Bresciani/Scanpix

Iraks ledare nöjd med mötet i Stockholm

– Mötet var en stor framgång.
Nu känner vi oss mer säkra på
att vi kan ta Irak ur krisen.

Det sade Iraks premiärminister
Nuri al-Maliki på torsdagskvällen.
Mötet i Upplands Väsby
om Iraks framtid var slut och han var nöjd.

– Mötet nästa år ska vi ordna i Bagdad.
Det blir ett bevis på att vi har lyckats
få ordning i vårt land, sade Nuri al-Maliki.

Under en dag förvandlades
en del av Upplands Väsby till ett mini-FN.
Politiker och experter från omkring
hundra länder samlades för att prata
om Iraks framtid. Bland dem
fanns FN-chefen Ban Ki-Moon
och USAs utrikesminister Condoleezza Rice.
Inga saker bestämdes under mötet.
Men det var inte meningen.

– Det viktigaste var att vi träffades
och pratade om Irak.
Och det var ett bra möte.
För första gången handlade mötet
om framtiden. Det är ett bevis för
att arbetet i Irak går framåt,
sade utrikesminister Carl Bildt.

Irak har stora skulder till andra länder.
Under mötet bad Nuri al-Maliki
de andra länderna att hjälpa Irak
med skulderna. Det skulle göra det lättare
att bygga upp landet.

Sverige har redan gett Irak över en miljard kronor.
Fredrik Reinfeldt kan tänka sig att stryka
de andra lånen på en halv miljard kronor.
Men då vill han först se att Iraks regering
klarar av att förbättra livet för människorna i Irak.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera