Sverige
I höst kan barnen få betyg redan i första klass. Foto:Jan Collsiöö/Scanpix

Skriftliga betyg i förstaklass redan i höst

I dag är det inte tillåtet för en
lärare att ge betyg till barn som går
i lågstadiet. Men från och med i höst
blir det okej. Det bestämde regeringen
på måndagen. Betygen kallas för omdömen
och kan antingen vara bokstäver eller siffror.
Men de lärare som vill kan också skriva
några meningar som berättar om
hur ett barn är i skolan.

– Föräldrar har rätt att veta hur det går
för deras barn i skolan.

Det säger skolminister Jan Björklund
som är glad över beslutet.

Alla är inte överens. Marie Granlund
är socialdemokrat och har hand om partiets
skolfrågor. Hon gillar inte att så små barn
ska få betyg.

– Det är inte bra om ett barn får ett dåligt
betyg. Ett barn som går i första klass och
får ett dåligt betyg kan känna sig dålig,
säger hon.

Lärarnas fackförbund, Lärarförbundet,
tycker också att det är fel med betyg
redan i ettan.

– Det finns risk att alla skolor får sina
egna sätt att sätta betyg på. Det kommer
att fungera dåligt, säger Eva-Liz Preisz
som är ordförande i Lärarförbundet.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera