Din vardag

Så firar vi med mat

Den svenska nationaldagen
är inte särskilt gammal.
Den blev nationaldag först
år 1983.
Och det har bara varit
en ledig dag sedan år 2005.

– Tidigare var det bara
en dag i almanackan,
som vilken som helst.
Men när människor nu
är lediga vill de gärna
fira med speciell mat.

Det säger Richard Tellström
som forskar om mat
i Sverige.

Många äter sill och potatis
till förrätt.
Sedan blir det något från
grillen, för dem som bor i hus.
Men allt fler verkar strunta
i att ha tre rätter med mat.
Många vill hellre ha buffé
där alla får ta vad de vill.

En sak skiljer mellan
dem som bor i hus
och dem som bor i lägenhet,
berättar experten.

– De som bor i lägenheter
i städer äter jordgubbar
till efterrätt.
Men de som bor på landet
äter helst rabarber som
de odlat själva.
Den mognar egentligen
före jordgubbarna,
säger Richard Tellström.

Vad tycker du om nyheten?