Din vardag
Två kvinnor har mössa på huvudet. De går ner till vattnet och en brygga för att bada. Det är snö på marken.

Att bada på vintern är bra

Snart är vintern här.
Då vill vissa svenskar ta ett
bad i en sjö eller i havet.

– Våra kroppar mår
mycket bra av det,
säger forskaren Karl Hultén.

Att doppa sin kropp
i iskallt vatten gör oss
stressade.
Men Karl Hultén säger
att det är en bra stress.

Kroppen får en chock
av det kalla vattnet.
Det är bra.
Blodet i kroppen
åker runt mer.

Den som badar kallt verkar
ha mindre risk för infektioner.
Baden kan också vara
bra för depressioner.
Vi blir gladare av
att bada på vintern.
Ett snabbt dopp räcker.

Om du har högt blodtryck
eller haft problem med
hjärtsjukdomar ska du
prata med din läkare
innan du badar kallt.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Alma says:

    😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍💔💔💔💔💔💔💔💔💔💕💕💕💞💞💓💓💓💓💓💓🧡🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤

  2. kal bert says:

    olala
    😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

  3. Eritrea says:

    Det är helt konstigt. Hur kan man bada i vinter?Jag tror att de har järn kroppen 🙃🙃🙃🙃

  4. SSO ÄR BÄST!! says:

    Det var intressant att veta, men tror att min mamma aldrig kommer bada i iskallt vatten…Hon var med i en liten olycka är hon va liten och skulle hoppa från hopp tornet…(någon putta ner henne…🙃🙃

  5. cj boy says:

    jag hatar att bada på vintar hur kan man bada ute åsso inne braa 😅😅😅😆😆😆

  6. Ljia 2006 says:

    att bada på vintern är bra och det att bada på vintern är dårt .att bada på såmare är bra och det att bada på såmare är dårt

  7. Simning är bäst07 says:

    Det låter frisknade för kroppen och det värkar skönt,tycker jag den bästa människan i hela världen

  8. M.J. says:

    Kroppen får en chock..Det är bra. 😡 Nej tack, min kropp har chock av livet varje dag utan kallt vatten.

  1. Kommentera