Två farliga fångar rymde från fängelse
Två fångar har rymt
från fängelset i Mariefred.
De två männen tog med sig en vakt
som fånge och körde iväg i en bil.
Det hände vid åttatiden
på torsdagskvällen.
Fångarna hotade vakten med
en kniv och tvingade honom
att släppa ut dem.
Sedan försvann de i en vit Toyota.
Den ene fången är dömd
till livstids fängelse för mord,
den andra för narkotikabrott.
Polisen letar för fullt
efter rymlingarna.
På fredagsmorgonen var
fångarna fortfarande fria.
Polisen vet inte vart de har tagit vägen.
Under året har flera farliga fångar
lyckats rymma från svenska fängelser.
Den svenska regeringen
och kriminalvårdsverket
har fått skäll för att säkerheten är för dålig.
– Det är allvarligt att fångar
kan rymma så ofta.
Säkerheten är för dålig,
säger regeringens
utredare Björn Eriksson.
Nu avgår kriminalvårdsverkets
chef Lena Häll Eriksson.
Hon har själv bestämt sig för
att sluta, säger regeringens
justitieminister
Thomas Bodström.
Moderatledaren Fredrik Reinfeldt
menar att regeringen har misslycktas
med sin politik för kriminalvård.
Han säger att även justitieministern
borde sluta efter det som hänt.
0 kommentarer
Inga kommentarer.