Din vardag
Ett fat med pepparkakor.

Palmolja i pepparkakor

Just nu säljer affärerna
mycket pepparkakor.
Många av dem innehåller
palmolja.

Bönder i Malaysia och
Indonesien odlar palmolja.
De tar bort regnskog för att
göra plats för palmer.
Det är från träden
som bönderna gör olja.

Men regnskogen är
viktig för många djur och växter.
Och för jordens klimat.
Många vill därför inte
köpa palmolja.

Bara några pepparkakor
har kravmärkt palmolja.
Det betyder att bönderna
inte har tagit bort någon
regnskog när de
odlade palmerna.

Det finns några som gör
pepparkakor utan palmolja.

Det brukar stå på
paketet om pepparkakorna
är utan palmolja.

Det är tidningen Råd och Rön
som har undersökt
pepparkakorna i affärerna.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Milena says:

    pepparkaka kan mam göra av honung! Om ni vill jag kan titta i min mammas bok om jag hittar recept! Ha det bra!

  2. Stella says:

    Jag tycker att bönderna ska tänka lite på miljön. Fast inte för vara dum

  1. Kommentera