Calle Jonsson ska utlämnas till Grekland
För tre år sedan var Calle Jonsson
på semester på den grekiska ön Kos.
En ung man på Kos blev knivskuren
av en annan man.
Calle Jonsson anklagades för
att ha knivskurit mannen.
Men Calle Jonsson säger
att han är oskyldig.
I början sa mannen som blivit knivskuren
och ett vittne att Calle Jonsson var oskyldig.
Men sedan ändrade de sig.
Calle Jonssons försvarsadvokat,
Leif Silbersky, säger att polisen i
Grekland fick dem att ändra sig.
Calle Jonsson fick sitta i
grekiskt fängelse i över sju månader.
Sedan fick han åka till Sverige.
Nu är Calle Jonsson är åtalad
för mordförsök på mannen.
Det ska bli rättegång.
Calle Jonsson måste åka tillbaka
till Grekland för att vara med
på rättegången.
Det bestämde Södra Roslags tingsrätt
igår, onsdag.
Om Calle Jonsson döms
för brottet kan han få sitta i fängelse
i över tjugo år.
Tingsrätten i Sverige säger att han
ska få sitta i svenskt fängelse
om han blir dömd för brottet i Grekland.
Calle Jonsson är inte nöjd
med tingsrättens beslut.
Han vill inte åka till rättegången i Grekland.
Calle Jonssons försvarsadvokat,
Leif Silbersky, säger att de
ska överklaga tingsrättens beslut.
0 kommentarer
Inga kommentarer.