Din vardag
röda jordgubbar i en röd skål.

Fira med jordgubbar

Det har varit ovanligt kallt
i maj månad.
Vissa nätter var det frost.
Sådant väder är inte bra
för de som odlar jordgubbar.

Många har varit oroliga
för om det ska bli
några svenska jordgubbar
till midsommar.
Det är tradition
att äta jordgubbar då.

På flera odlingar
i Skåne blev plantorna
skadade.
Men andra odlingar
klarade sig bättre.
Och värmen som har varit
den senaste veckan
har hjälpt jordgubbarna
att växa bra.

Så vi kan vara lugna.
Det kan bli färre jordgubbar.
Men de kommer troligen
att bli klara till midsommar.
Det säger odlarna.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Etimad Hajmustafa says:

    Jag tycker om att lyssna på nyheter för att det berätta höra… Men jag kollar alltid vad ny på nyheter…. Tack

    1. 8 Sidor says:

      Hej Etimad!

      Tack ska du ha.
      Kul att du lyssnar på och läser våra nyheter!

      Hälsningar från 8 Sidor

  2. Gillar jordgubbar says:

    Jag längtar till midsommarafton och jordgubbar skulle varit på en ö med släkt och vänner går inte nu men jordgubbarna finns kvar.

  3. saga says:

    bra men jag tål inte jordgubbar så synd för mig. 😊😚😋

  4. Annie says:

    ja jordgubbar kommer att bli gott fast det är inte bra för tänderna att gå å små äta (:

  5. Somaje says:

    Jag tycker om att lyssna på ny heter 8 sidor det är mycket bra att man förstår det och inte svårt för förstår tack.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Somaje!

      Tack så mycket för dina fina ord.

      Hälsningar från 8 Sidor

  6. Dimche kizovski says:

    Nyheten handlar om Svenska jordgubbar kunde inte växa eftersom det var kallt i maj.Men då förbättrades väder och de började mogna.Lyckligtvis kommer det att finnas jordgubbar men med en mindre gröda,säger det odlarna.

  7. yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet says:

    Jordgubbar=👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

  8. Annie says:

    jag tycker att det är bra att läsa 8 sidor för man får reda på vad som händer

  9. Bereketab says:

    Jag längtar till mitt sommar och jordgubbar och skulle varit jag på med min några vänner

  1. Kommentera