Världen
Simona Toretta och Simona Pari släpptes fria av terroristerna i Irak. Foto: Vincenzo Pinto/PrB.

Kvinnor släpptes av terroristerna i Irak

Simona Toretta
och Simona Pari har varit fångar
hos terrorister i Irak i tre veckor.
Men nu är de äntligen fria.
I går, tisdag, släpptes de.

Det var förstås stor glädje i Italien.
Kvinnornas släktingar och vänner,
den italienska regeringen
och många andra firade
att kvinnorna hade släppts.

Den senaste tiden har irakiska
terrorister dödat flera av sina fångar.
Det har också gått rykten om att de
två italienska kvinnorna
hade blivit halshuggna.

Många hade nog gett upp hoppet
om att Simona och Simona
skulle komma hem levande.

Den italienska ledaren Berlusconi
såg glad och stolt ut när han
berättade att kvinnorna var fria.
Ingen vet ännu säkert varför
terroristerna släppte kvinnorna.
Det går rykten om att den
italienska regeringen betalade
för att få kvinnorna fria.

De båda kvinnorna var hjälparbetare
i Irak. De var där för att hjälpa barn
och hade inget med kriget att göra.

Terroristerna i Irak vill få USA,
Italien och andra länder
att ta hem sina soldater från Irak.
De tar fångar och hotar att döda
dem om länderna inte tar
hem sina soldater.
Flera fångar har blivit dödade.

Just nu sitter minst hundra
personer fångar hos
olika terrorgrupper i Irak.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera