8 Sidor
Hon står vid havet. Hon har mössa och halsduk på sig.

– Svenska är svårt

8 Sidor har läsare
i hela världen.
De vill lära sig svenska.

71-åriga Jaqueline Leborgne
är en av dem.
Hon bor i Bretagne i Frankrike,
i en liten by nära havet.
För många år sedan
bodde Jaqueline Leborgne
i Sverige.

Hon jobbade med
att ta hand om barn.
På kvällarna studerade hon svenska.
Sedan hade hon en lång paus
då hon inte lärde sig
mer svenska.

Men nu har hon börjat
studera svenska igen.
Den här gången i staden
Rennes i Frankrike.
En lärare tipsade henne
om 8 Sidor.

Nu läser och lyssnar hon
på 8 Sidors nyheter
på internet varje dag.

I vanliga fall reser hon också
till Sverige nästan varje år.
Men nu har viruset corona
stoppat henne.

– Svenska språket är svårt.
Orden kommer
i en annan ordning än på franska,
säger Jaqueline Leborgne.

Hon önskar att fler svenskar
ville prata svenska med henne.

– Men svenskarna vill hellre
prata engelska eller franska
med mig, säger hon.

SARAH GREEN

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Rose Brady says:

    Jag vill lära mig Svenska. Jag lâser och lyssnar på 8 sidors nyheter varje dag. Jag är irsk och bo i Rosslare, Irland.

    Tack tack

    1. 8 Sidor says:

      Hej Rose!

      Tack för att du läser och lyssnar
      på 8 Sidor!

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  2. Margaret says:

    Jag läser 8 sidor värje dag också. Det hjälper mig mycket med svenska.

  3. Barbara says:

    Jag läser 8 sidor värje dag också. Det hjälper mig mycket med svenska.
    Jag bor i Lucerne Schweiz och förhoppningsvis nästa år i Sverige.
    Hej hej

  4. Christian Barrette says:

    Jag med! Jag pluggar svenska varje dag och det hjälper mig att läsa 8 sidor.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Christian!

      Tack för att du läser 8 Sidor!

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  5. Natallia says:

    Jag gillar att läsa 8 sidor eftersom de använde enkla ord.
    Jag lär mig svenska i ett år. Jag drömmer om att prata svenska med min man och hans familj eller vänner.Och jag tror att svenska inte är särskilt svåra språk om du förstår varför du lär dig.😊🙂🥰

    1. 8 Sidor says:

      Hej Natallia,
      roligt att höra att du gillar
      att läsa 8 Sidor.
      Hälsningar redaktionen på 8 Sidor.

  6. jacob says:

    Hej allihopa!
    jag undrar att jag lär mig svenska och 8sidor är användbart för att lära och höra och förstår språk men du behöver okså med Sfi böker och lättläst böker ,lyssna på svt1 radio programmet , lätt svenska nyheterna och så vidare.
    lära nytt språket bror på några faktorer bara träna mer.
    det är lättare än många andra språket
    lycka till .

  7. Luisa says:

    Hej Jakob! Du kan lära dig-jag kan rekommendera dig film-“Fem myror är fler än fyra elefanter” -men boken grundhjulen ä’e bra också! Uttal är svårt men även den man kan klara! Lycka till!!!

  8. Anita says:

    Hej,
    jag är belgiska och bor i norra Belgien. Jag har gjort en svensk kvällskurs för 3 år. Jag läser och lyssnar nästan varje dag på 8-sidors nyheterna. På Duolingo gör jag också övningar. Jag gillar om det svenska språket och jag hoppas att kunna resa snart igen till Sverige !
    Vänliga hälsningar.

  9. Luisa says:

    Grattis Anita! Du är jätteduktig! Läs gärna Pippi på svenska! Bibliotek i Sverige är bra här-det finns massor av böcker! Försök läsa en bok som du känner på svenska nu! Lycka till!

  10. Anita says:

    Tyvärr, men det finns inga svenska böcker på min bibliotek (i Belgien) !

  11. Tity says:

    Hej
    Jag började läsa svenska före 3 år på 8 sidor och det hjälpte mig mycket för att bli bra med min svenska språket.
    Tack

  12. Anonymous says:

    8sidor, jag lider av depression och lyssna på dåliga nyheter är förbjudet för mig, säger min läkare.
    Snälla sprida goda och lyckliga nyheterna.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Yousif!
      Roligt att höra att du har nytta av det vi skriver.
      Lycka till med svenskan.
      /8 Sidor

  13. Elias myr says:

    Det är ett nöje att läsa och öva svenska och särskilt de åtta sidorna när du är utanför Sverige.
    Elias myr

  14. Meimuna says:

    Jag tycker om att 8 sidor eftersom det hjälper mig att prata,läsa och skriva.

    Väldigt hjälpsam.

  15. Guy van Haelst says:

    Jag studerade germanska sprak vid universitetet i LEUVEN (B) men svenska var ett valfritt ämne. Vi lyssnade til radioväderleket. Svenska är lättare än tyska.

  1. Kommentera