8 Sidor
De står i bredd. Alla ler.

De läser 8 Sidor

Människor i Sverige
läser mycket nyheter.
Det är viktigt för att veta
vad som händer.

8 Sidor skriver nyheter
på lätt svenska.
Det är många som
läser våra nyheter.
Det är roligt.

8 Sidors papperstidning
har funnits i många år.
Nästa år fyller den 40 år.

Papperstidningen
är fortfarande viktig
för att många av våra läsare
ska kunna läsa nyheter.

Papperstidningen
kommer en gång i veckan
till alla som prenumererar.

Men många läser också
8 Sidors nyheter på internet.

8sidor.se kan du läsa
nyheter varje vardag.
Det är gratis för alla att läsa där.

För ett tag sedan var 8 Sidor
på Skansen i Stockholm.
Vi frågade folk som var där
hur de läser 8 Sidor.

– Jag läser tidningen.
Det är enkelt och bra skrivet.
Jag ser vad som händer,
säger Maria Patzelt.

Monika Bengtsson
och Conny Möller
läser 8 Sidor på internet.

De har laddat ner 8 Sidors app
och läser i sina mobiltelefoner.

– Min pojkvän visade mig
hur appen fungerar.
Det är ganska lätt.
Jag läser nästan varje dag.
Det är bra och lättlästa nyheter,
säger Monika Bengtsson.

– 8 Sidor är enklare att förstå
än andra tidningar.
Jag lyssnar ofta på texterna,
säger Conny Möller.

Alla texter på 8 Sidor
på internet
går att lyssna på.

Du kan också lyssna på
en särskild sändning
med nyheter varje vardag.

Men många människor
vet inte att 8 Sidor finns.
Det sa flera personer
till oss på Skansen.
De hade aldrig läst 8 Sidor.

Kanske kan du tipsa en vän
om att läsa 8 Sidor.

MARIE HILLBLOM/8 SIDOR

[poll id=”15″]

Vad tycker du om nyheten?

47 kommentarer

  1. Ahmadwali says:

    Hej 8 Sidor!
    Tack för hjälpen 8 sidor hjälper mig så mycket tack så hemskt mycket .
    Jag läser varje dag för att jag vill veta vad som händer varje dag

    1. 8 Sidor says:

      Hej Ahmadwali!
      Vad roligt att höra
      att du läser 8 Sidors nyheter.
      /Vänligen Sarah på 8 Sidor

  2. Eddy says:

    Jag lär mig Svenska med 8 sidor och i skolan och på YouTube följer jag Anastasia

    1. 8 Sidor says:

      Hej Eddy!
      Vad bra att 8 Sidor hjälper dig att lära svenska.

      Hälsningar
      8 Sidor

  3. Anonymous says:

    Också Jag läser åtta sidor varje dag och säga tack så mycket för hjälpen.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Anonym!
      Vad roligt att höra att du läser
      8 Sidor varje dag.
      /Hälsningar vi på 8 Sidor

  4. Osman says:

    Hej
    Jag är mycket glad om 8 sidor därefter det är lättare att förstå nyheterna. Jag läser varje dag regelbundet.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Osman!
      Vad roligt att höra
      att du läser 8 Sidor regelbundet.
      /Hälsningar 8 Sidor

  5. michael koroma says:

    läser tidningen det är verkligen viktigt, du får veta korrekt information om världen information

    1. 8 Sidor says:

      Hej Michael!
      Vad roligt att höra att du läser tidningen.
      /Hälsningar 8 Sidor

  6. Bebi Peggy says:

    Jag läser 8 sidor via hemsidan. Jag besöker den ett par gånger om dagen för att se om det hänt något nytt. Två nyheter som intresserat mig lite extra är den om björnen som attackerade en man och den om månlandningen.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Bebi Peggy!
      Vad roligt att du läser 8 Sidors nyheter
      och att du hittar nyheter
      som är extra intressanta.
      /Hälsningar 8 Sidor

  7. Glad Person says:

    Hej 8 sidor!
    jag brukar läsa era nyheter på dator.
    jag tycker att det är väldigt bra att ni gör så att man kan lyssna på nyheterna! det hjälper verkligen mig som inte orkar koncentrera mig så lång tid på att läsa!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Glad person!
      Vad roligt att höra att du läser
      och lyssnar på våra nyheter.
      /Hälsningar 8 Sidor

  8. Anonym says:

    Hej
    Jag läser eran tidning på webben.
    Och i bland på bibloteket.😀😀😀😀.

  9. Roland från Österrike says:

    Hej, jag är leser 8 Sidor varje dag för lär mig svenka för min semester in sverige.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Moa!

      Vad är det som är hemskt?

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  10. fatiha says:

    😮 ojdå många läser 8 sidor,det är endå bra 😃😀🥳😊🥰❤🧡💞❤

  11. Daniel says:

    Jag blev rekommenderas av min vän. 8 sidor är en hjälpsamt sätt för de som behöver lära sig svenska.

  12. William says:

    Jag gillar 8 side. SVT läser som en tabloid, opålitlig och ibland ryktesspridande

  13. Kaushalya says:

    Jag läser 8 side det är bra för att lära svenska. Jag tycker att om man vill lära sig svenska då 8side fungerar jättebra 👍

  14. Bita says:

    Hej 8 Sidor

    Jag lyssnar på nyheterna på datorn varje dag för att förbättra min hörförståele och om jag inte förstår en del, lysnar jag och titta på texten samtidigt. Jag gör Quiz varje vecka också.

    Men jag har en fråga, har ni arkiv till veckovis Quiz?

    Tack för era hjälp!

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Roligt att du gillar quizet.
      Men tyvärr finns det inget arkiv.
      Det är bara det som ligger på sidan som finns.
      /8 Sidor

  15. Bita says:

    Ok Tack för svaret.

    Men en annan fråga?

    Vad betyder “8 sidor/tt” i slutet av vissa nyheterna?

    1. 8 Sidor says:

      Hej Bita!

      Det betyder att det är vi journalister
      på 8 Sidor som har skrivit texten.
      Men att vi har tagit fakta
      och uppgifter från nyhetsbyrån TT
      för att kunna skriva texten.
      För journalister är det viktigt
      att visa var faktan kommer ifrån.
      Därför står det 8 Sidor/TT i slutet
      på våra texter ofta.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  16. JDV tv / Redaktionen says:

    Vi på JDV tv läser tidningen i pappersform, över datorn och flera av oss har appen.

    Tidningen är mycket bra, lättläst, väl avvägda nyheter.

    Mycket bra jobbat tycker vi

    1. 8 Sidor says:

      Hej alla!

      Roligt att ni gillar det vi gör.
      Det betyder mycket för oss.
      /8 Sidor

  1. Kommentera