8 Sidor
Sex personer står och sitter runt ett bord och håller up glas.

8 Sidor fyller 40 år

I år fyller 8 Sidor 40 år.
8 Sidors första nummer
kom ut i oktober år 1984.

Då såg tidningen annorlunda ut.
I det första numret skrev
8 Sidor om Olof Palme
som var statsminister i Sverige
och om USAs president
Ronald Reagan.

Det gick att läsa om en bonde
som sköt en varg
och att en myndighet
ville förbjuda reklam för chips.

Sedan dess har det kommit
ungefär två tusen tidningar.

Det var politikerna i riksdagen
som bestämde att 8 Sidor
skulle finnas.

Nyheter är viktiga i en demokrati.
Då är det också viktigt
att alla kan läsa tidningar.
Det fattades en tidning
på lätt svenska.
Därför kom 8 Sidor.

Mycket har hänt sedan 1984.
Den största ändringen
är internet.
Internet har ändrat
både världen och 8 Sidor. 

8 Sidor startade sajten 8sidor.se
för över 25 år sedan.
I dag är det fler som läser
8 Sidors nyheter på internet
än i den tryckta tidningen.

Vi har startat allaväljare.se
där vi skriver om politik.
Vi har en app och vi finns
på Facebook och Instagram. 

År 2004 fyllde 8 Sidor 20 år.
Då fanns också en artikel
som handlade om
vad som hänt
sedan 8 Sidor startade. 

I den artikeln stod att 8 Sidor
säkert skulle finnas
i minst 20 år till. 

Så blev det.
Nu hoppas vi att det blir
minst 20 år till. 

8 SIDOR

Läs en gratulation till 8 Sidor

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Grattis på 40-årsdagen. Då för 40 år sedan gick jag i åttonde klass på en skola i Malmö. En fjärdedel av eleverna i den klassen hade föräldrar som var födda i ett annat land. Samma år hade jag PRAO hos Svenska Kyrkan. Tänk vad tiden går.

  2. Luisa says:

    GRATTIS! Det är bra att 8 sidor finns! Den hjälpte mig mycket att förbättra svenska…men på andra sida är det bara lätt sammanfattning av vanliga nyheterna…om vi vill ändra på saker -så måste vi vara mer flexibla-vi alla som befinner sig i Sverige! Tyvärr, man lär sig att det är många problem överallt!!!

  3. Anonymous says:

    Grattis🎉Det hjälpte mig mycket om att lärade mig på lätt svenskar.
    Och Det är rätt information.

  4. Anonym says:

    Grattis 🥳🥳🥳ni har gjort så jag tycker att det är roligare att läsa nyheter.

  5. Anonymous says:

    Stort Grattis till 8sidor

    Det är bra lättlästa nyheter för många som är nybörjade i Sverige. Ni ska vara med oss mer än 20 år till❤🥳🥳🥳❤

  6. Anonymous says:

    Grattis
    Men jag är ledsen 8 sidor ta bort min många kommenter även mina komment var inte dålig och var sant

  7. ✨🪻2024🪻✨ says:

    GRATTIS! Ni får alla i min klass att vilja läsa 8 sidor och ni gör det roligare. ❤

  8. Maja Andersson🧀🎉 says:

    Grattis på 40-årsdagen jag har läst ganska mycket på eran så här och jag tycker att det är jättespännande och jag vill sjunga Ja må han leva ja må han leva ja här leva efter andra och vi ska leva jag viskar att leva där vi ska leva ut under 40 år idag 🎉hurra hurra hurra🎉

  9. Matilda says:

    Hej 8 sidor 😀
    Ni har kämpat mycket att förklara till oss på lätta svenska tack så mycke på erans mod

  10. Du gamla du fria... says:

    Grattis och tack för möjligheter att jag kan läsa och lära mig svenska och få mycket informationer !

  11. Anonymous says:

    8 sidor är ganska dåliga, vi tvingas läsa det här i skolan istället för böcker; men jag säger ändå grattis för att ni hal lyckats med att finnas kvar så många år. Ni är ändå inte så dåliga trots allt.

  12. Amma Johnsson says:

    Grattis🥳🥳🥳😊😊😊❤❤❤💞💞💞💞💕🥰😀

  13. Amma Johnsson says:

    Grattis 8 sidor! Ni har gjort så min dotter började läsa!😊😊🥰🥰🥰❤❤❤❤🥳

  14. Mohamed says:

    Grattis 🥳😍
    Jag alltid rekommendera 8 sidor för nybörjare i Svenska

  15. Anonym 20 says:

    8 sidor-Grattis till fyrtioårsdag! jag lärde mycket på det tinningen-

  16. Bernhard says:

    Grattis från Tyskland. Jag gillar din intressanta och alltid uppdaterade tidning.

  17. Arsham says:

    Hej 8sidor kan ni prata mer om Somalia tack så mycket hälsningar från Sverige 🤗🙃

    1. 8 Sidor says:

      Tack för din kommentar.
      Vi ska försöka skriva mer
      om Somalia.

      Hälsningar 8 Sidor

  18. anonym says:

    hur länge har ni jobbat där då och jag menar de nya som har börjat jobba

    1. 8 Sidor says:

      Hej,
      vilka menar du?
      De flesta av oss har jobbat i flera år på 8 Sidor.
      Hälsningar 8 Sidor

  19. Ny svensk says:

    Hej på 8 sidor. Jag hälsar till alla som jobbar på 8sidor. Grattis på 40-årsdagen. jag hoppas att 8sidor blir 100 år gammal😊.
    Jag läser 8 sidor sedan 2012.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Tack för din hälsning!
      Vad roligt att du läst 8 Sidor så länge.
      Hoppas att du fortsätter att läsa.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  20. josh hutcherson uwubugette says:

    grattis åtta sidor hoppas ni har en bra dag ni e en jätte bra sida som man kan läsa nyheter på! 🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳

  21. Hibaq says:

    Grattis åtta sidor!ni är jättebra tidningen att skriva på lätt svenska och läsa sakta också. Jag lär mig svenska här ert sajten tack så jättemycket.

  22. Omistel says:

    Gratulationer ifrån Mexiko city, bättre sent än aldrig.
    Jag brukar läsa er tidning och använda den med mina elever som läser Svenska här nere och vi gillar den mycket eftersom det finns otroliga bra artiklar att prata i Klassen.
    Vänliga hälsningar !

  23. Ali Qorbani says:

    Hej du kan inte så mycket för dig och jag har en bra dag på jobbet nu

  24. Eddy says:

    8 sidor
    Grattis för 40 år hjälpa människor att lära sig Svenska
    Men varför rör sig texten?
    Det är inte bra

  25. RSC says:

    Grattis från Michigan i USA! Jag har läst 8 Sidor varje dag i ungefär tre år.

  26. Ioanna says:

    Tack så jätte mycket 8sidor! Jag alskar ert arbete! Ni hjälper oss lara svenska! Jag besöker webbsidan varje dag! 😀❤❤

    1. 8 Sidor says:

      Tack!
      Och tack för att du
      läser våra nyheter!

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

    1. 8 Sidor says:

      Hej My!
      Roligt att du gillar det vi gör.
      Vi blir glada över att höra det.
      /8 Sidor

  1. Kommentera