8 Sidor

Bildgalleri

  1. Två personer läser 8sidor.se i en surfplatta. Foto: Apelöga
  2. Det första numret av 8 Sidor. Foto: Katrin Kasström/8 Sidor
  3. 8 Sidors märke som visar att vi fyller 40 år i år.
  4. 8 Sidors redaktion firar att tidningen fyller 40 år. Foto: 8 Sidor
  5. 8 Sidor finns på Instagram och Facebook. Foto: 8 Sidor
  6. Terese Videll läser 8 Sidor varje dag. Hon lyssnar gärna på texterna. Foto: 8 Sidor
  7. 8 Sidors chef Marie Hillblom pratar med en lärare på Bokmässan i Göteborg. Foto: 8 Sidor

8 Sidor firade 40 år

Fredagen den 11 oktober
var det 8 Sidors födelsedag.
I år fyller tidningen 40 år.

Det var den 11 oktober år 1984
som det första numret
av tidningen 8 Sidor kom ut.

Alla människor i en demokrati
har rätt att kunna läsa nyheter.
Språket i andra tidningar
är för svårt för många människor.
Därför behövs lättlästa 8 Sidor.

– Jag tycker 8 Sidor är bra.
Nyheterna är lättlästa
och jag förstår vad det står,
säger en läsare.

Från början var det mest läsare
med intellektuella
funktionsnedsättningar
som läste 8 Sidors nyheter.
Nu är det många olika.

Det är många elever i skolor,
gamla människor
och folk som lär sig svenska
som läser eller lyssnar
på 8 Sidors nyheter.

– Tack så mycket 8 Sidor.
Ni har lärt mig många nya ord,
säger en läsare.

Vi som jobbar på 8 Sidor
blir glada att höra att 8 Sidor
betyder så mycket.

Det gör det ännu roligare
att skriva nya lättlästa nyheter,
varje vardag.

På födelsedagen var det kalas.
Vi firade med tårta.
Vi hurrade för 8 Sidor
och alla våra läsare.

8 SIDOR

Vad betyder 8 Sidor för dig?
Skriv gärna
i kommentarerna.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Isabel says:

    Grattis på födelsedagen!
    Jag läser 8 Sidor varje dag. Det är ett kanonbra verktyg till någon som lära sig svenska! Tack för att ni finns! 🙂

  2. En mamma says:

    Grattis 8 sidor👍💐
    8 sidor för mig informationen om världen jag brukar läsa varje dag
    Tack så jättemycket för de som jobbar på

  3. Neia says:

    Ett bra enkelt sätt att läsa och lyssna på nyheter, när man inte är flytande i svenska och äldre som jag. Tack!

  4. Sumaiya says:

    Grattis 8 sidor. Ni gör väldigt bra jobb. Jag har lärt mig mycket om svenska språket genom er.

  5. Loai says:

    Grattis 🥳 8 sidor
    Min dag blir inte bra utan att läsa 8 med mitt kaffe. Jag önskar er framgång och fortsättning.
    Mvh
    Loai

  6. Anonymous says:

    Grattis födelsedag 8 sidor jag lärde nya ord på 8 sidor ,och jag läser många gånger per dag👍👍👍

  7. Anonymous says:

    Grattis 🎉🎉jag läser varje dag,det är lätt att förstår och kommer de viktigaste nyheterna därför jag tycker läser 8 sidor🥰🥰

  8. Bebi Peggy says:

    Grattis! Det går lättare för mig att veta vad som händer runt omkring mig när 8 sidor informerar mig. Texterna är lagom långa. Det är lagom mycket ord i varje mening. Och de ord som är med är i regel sådana jag redan förstår.

  9. Firas says:

    Stor grattis 8 sidor att blir 40 års . Jag läser varje dag på ny heter och jag blir bra läser på svenska också. Jag ska köpa en tårta till 8 sidor det är gåva från mig.
    Jag hoppas att 8 sidor blir ett tusen år

  10. Linda jangenteg says:

    grattis på födelsedagen önskar linda jag läser er tidning på nätet
    lycka till i fram tiden

  11. Neri says:

    Grattis på födelsedagen till 8 sidor, och en stor grattis för dem som jobbar där.😍😍🥳🥳

  12. Confused Rabbit says:

    grattis på födelsedagen 8sidor!!!

    jag brukar läsa era nyheter nästan varje dag 😀

  13. Stoddy says:

    Grattis!

    Stort tack för allt. Jag läser nyheterna på 8 sidor varje dag och det hjälper mig att förstå och förbättra min språkinlärning och vad som händer i Sverige och runt om i världen. Dina artiklar är både lättlästa och intressanta.

    Tusen tack

    Stoddy från Newcastle i Storbritannien

  14. Daria says:

    Stor grattis Åtta Sidor. Jag brukade att läsa mig nya ord till att förbättra svenska språk!!!

  15. Keddy/Teddy🧸😇🍓 says:

    Grattis på födelsedagen 8 Sidor! Vad ska vi ge som present? Kanske ballonger? Eller något annat?💞❤🧡💛💚💜💙

  16. anonym says:

    och,föresten , gratis är för alla som delta ut på åtta sidor tidningen .

  17. Eddy says:

    8 sidor är en uppenbarelse för att lära sig Svenska
    Tack så jättemycket 8 sidor

  18. Anonymous says:

    Stort grattis 8 sidor ert engagemang för att leverera nyheter på ett lättförståeligt och tillgängligt sätt en ovärderlig tjänst för alla läsare fortsätt det fantastiska arbetet.

  19. Anonymous says:

    Grattis 8 sidor 🥳🥳🥳🥳🥳🥳❤🧡💛💚💙💜🥳🥳🥳🥳🥳🥳😍😍😍tack för att ni ha 8 sidor

  20. Luisa says:

    GRATTIS! För mig betyder 8 sidor modern tidning…jag kunde förbättra min svenska och samtidigt fick lite information…men lite kritisk jag är också! man får inte kritisera, man får inte kritisera staten israel heller, och i viktigaste diskussion går inte dialog så smidigt med journalisterna!🙂

  21. Luisa says:

    Man måste byta information och kritik är jätteviktigt-utan kritik kan inte bli saker bättre! Min man säger att förut var uppskatad kritik…jag tror att 8 sidor behöver en journalist med invandrare bakrund som har stor erfarenhet med människor…

  22. Luisa says:

    Tyvärr saker går sämre i Sverige och i världen också…det kan hända att om 5 år ingen skriver här en kommentar-och efter ni vill undra varför…när jag lärde mig språk så jag bara upptäckte att allt är en katastrof…

  23. Luisa says:

    Så här när vi möter varandra vi måste diskutera och ibland om svåra och obehaglika saker…dessutom jag vet inte om många vet om 8 sidor???! Tidning är fin, tidning är till stor hjälp till eleverna-så stor tack till journalisterna på 8 sidor som ansträngde sig verkligen…ha en trevlig tid…

  24. Luisa says:

    Jag kan inte skicka tårta nu-men kanske senare jag skickar nånting! Tack till Bebi Peggy också som skriver här fina kommentarer! Hoppas att saker förbättras i vårt samhälle! Grattis!💛😀😃🙂😊

  25. Daniel Z. says:

    Grattis till alla er som skapar 8 sidor och ger oss viktig information och förbinder oss med världen.

  26. Vinter says:

    Hurra för 8 sidor!🥳 Jag har Autism och lätt språk är bättre för min hjärna. Andra nyhetssidor kan göra mig förvirrad och frustrerad. 8 sidor är bäst.

  27. Confused Rabbit says:

    jag trodde först att 8sidor inte va’ gillat eftersom det va’ väldigt korta meningar på nyheterna… men nu vet jag att folk gillar det! 😀 grattis igen 8sidor!!!!

  28. christian says:

    jag tycker att 8 sidor är en jättebra tiding jag läser varje dag och jag brukar svara på quiz , tack för att ni finns och stor grattis på födelsedagen 8sidor

  1. Kommentera