Din vardag
En kvinna slänger plast i en stor container på en återvinningstation.

Plast blir inte ny plast

I Sverige är vi många
som återvinner våra
sopor av plast.

Men bara 20 procent
av alla förpackningar av plast
som vi använder i Sverige
blir ny plast. Resten, alltså 80 procent,
eldas upp.

Naturvårdsverket har sagt
till EU att svenskarna
återvinner mer plast än så.
Men de har räknat fel.
Det säger Sveriges Radio, SR.

– Det är inte bra,
säger Peter Sundt till SR.

Han är ledare för
organisationen EPRO.
De jobbar för att folk
ska återvinna mer plast.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Milena says:

    Jag sorterar som idiot varje dag-så varför jag sorterar då??Sluta tillverka så mycket plast föremål då!!!

  2. Milena says:

    Hej 8 sidor redaktion! Jag hittade två kommentarer som är inte mina! dessutom förstå inte jag varför är det stängt för kommentarerna under artikeln om Syrien därför jag planerade skriva där att i varje musikaffär de hade ABBA bild på väggen! Jag har relation till Syrien och krig där är verkligen orättvis mot befolkningen där! Hoppas att alla kan vara förnuftiga och kämpa för fred!! Min vistelse där var härlig upplevelse!!

  3. Milena says:

    Jag tänkte att alla soptunnor är idag av plast och förut var de av metall! Jag försöker sortera medan alla andra bara skräpar-folk behöver bli medvetna mer hur farlig är det med skräp!

  1. Kommentera