Din vardag
En kvinna promenerar. Hon har ett rött paraply i handen.

En promenad kan pigga upp

Ljuset från solen är viktigt
för att vi ska må bra.
Ljuset gör att vi blir pigga
på dagen och trötta på kvällen.

Men nu börjar en lång tid
då det är mörkt på morgonen
när vi vaknar.
Och mörkt på kvällen
när vi kommer hem.

Det räcker med 30 minuters
promenad mitt på dagen för att vi
ska få det ljus som vi behöver.
Det säger forskning.

Läkaren Peter Währborg säger att
det är bra att vara ute när det är ljust.
Men det är inte det viktigaste.

– En promenad är också bra.
Då får kroppen motion.
Och hjärnan får vila när
vi går ut och tittar på naturen,
säger han.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Milena says:

    Ni kan försöka skriva till ex: Jag tycker att promenera är verkligen bra ide!

  2. Anonymous says:

    Va kul.Men Jag tror att människor vet dess.Det vara bra om de promenera varje dag

  3. Anonym says:

    Ja precic för bra hälsa en promenad är viktig . På det tema skriveit många forskning .

  4. Sam says:

    Jag gillar inte så mycket att promenera på vinterarna, men faktiskt så intressant ämne.Om vi ​​gör det till en daglig vana , jätte bra för hälsa.

  1. Kommentera