Din vardag
Bild på flera plåtar med många semlor.

I dag är det semlans dag

Många svenskar vill
inte vara utan sin semla.
Den där bullen med
mandelmassa, grädde och
kryddan kardemumma.

I dag, på fettisdagen,
äter svenskarna
sex miljoner semlor.
På dem finns det totalt
211 ton grädde.

– Fettisdagen är en av våra
mest älskade dagar för fika,
säger Martin Lundell.

Han jobbar på en organisation
för bagare.

Bagarna bakar hela natten till
fettisdagen för att hinna klart
med alla semlor, berättar han.

Vad tycker du om semlan?
Ska du äta en i dag?

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Albrt says:

    Där jag boet folke eter inte denne slemla. Gredden som fins på jag tyker om. I sverge vi eter månge slemlor. Men 8sida, ni ente skrevit at heta okså% anat namn i sverge fastlas bule seger määnisker var jag boe nu.

  1. Kommentera