Din vardag
Ett tåg står på stationen i Malmö

Tänk efter innan du reser

Snart är det påsk
och lediga dagar.
Då vill många resa bort.
Men vi måste vara försiktiga.

När människor reser
är det risk att viruset corona
sprider sig mer.

Det är inte förbjudet
att resa i Sverige.
Men det är viktigt att tänka efter.
Det säger experterna.

– Om du är sjuk ska du inte
resa alls. Då ska du vara hemma,
säger Johan Carlson
på Folkhälsomyndigheten.

Och även om du är helt frisk
ska du inte besöka
gamla människor.
Du kan ju bli sjuk
när du kommer fram.

Vart vi än vill resa är det bra
att fundera på vad som händer
om vi skulle bli sjuka.
Den som är sjuk ska inte
åka tåg eller buss.

– Kan du komma hem
utan att smitta andra?
Eller kan du stanna där du är?

Det vill Johan Carlson
att vi ska tänka på.


Fredagen den 23 mars
sa regeringen att vi inte
ska resa i Sverige
om det inte är nödvändigt.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Weam says:

    Det är en bra att man inte resa och va i hemma för om man har rest så sprider corona viruset mer och mer.😬

  2. fredrik says:

    man får vara oroligt men det är sant man kan få det men det spelar ingen roll men dem gammla är i corona gruppen

  3. Shosh says:

    Jag verkligen fattar inte. Varför folk ska resa nu i den här allvarlig situationen. Är dem inte rädd. Kanske dem tycker att de blir inte sjuk.Eller den här året är deras sista året de leva .Om man tar såna situationen på slarvig sette .döda är blir svaret .

  4. Mikael says:

    Att åka tåg och buss är inget alternativ över huvudtaget ska man åka ta egen bil

  5. Oscar-Stockholm says:

    Att stanna hemma är bäst i det här tillfället. Det är bra att Sverige har förberett sig för detta virus. Snälla stanna hemma för ett säkrare samhälle.

  1. Kommentera