Din vardag
Två svenska flaggor syns bakom kungen.

Nu är det nationaldagen

I helgen, den 6 juni, är det
den svenska nationaldagen.

Många firar egentligen
inte nationaldagen
på något särskilt sätt
i Sverige.

Länge var det en vanlig dag
i almanackan.
Men sedan 15 år är det
en ledig dag för många.

Flera kommuner har stoppat
sina vanliga firanden i år.
Det beror på viruset corona.
Folk ska inte samlas i stora grupper.

Många brukar fira nya svenskar
som har flyttat till kommunen.
Och bebisar som har
blivit födda i kommunen.

Umeå och flera andra kommuner
ska visa ett firande
med musik och tal
på internet i stället.

Sök på din kommuns sida på internet
för att se hur den firar.

Ska du fira Sveriges nationaldag?
Skriv gärna en kommentar
och berätta!

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Luisa says:

    Alltså just nu jag vill inte fira någonting eftersom jag är svårt sjuk! Om jag blir frisk så jag vill fira då! Jag är inte på bra humor men önskar till alla fin och härlig national dag och framför allt bra framtid! För mig har ingenting sitt värde just nu!

  2. Luisa says:

    PS:särskilt till ungdomarna jag önskar att de hittar rärr väg och ramlar inte i dåligt attityd och sådana saker-att de klarar sig oavsett hur öde är svårt! Lycka till i framtiden!!!😛😎

  3. Anonymous says:

    Tyvärr, det är katastrof situationer i den här året på grund av coronaviruset, därför firar jag hemma.

  4. Anonymous says:

    Nej tyvärr ,det är katastrof situationer i den här året på grund av coronaviruset, därför firar jag hemma. Jag önskar att coronaviruset försvinner och lycka till i framtiden.

  5. zubee says:

    Hej,Nej fira jag inte sverige nationaldagen, Eftersom det coronavirus situation. Jag hoppas allt bli bra snart.Gratis Sverige.

  6. Lina says:

    ja sant men det går inte för att det är coronatider nu så a det får bli helt enkelt att vi har en anolunda midsommar ja det va det bye😒

  1. Kommentera