Din vardag
Åsa Berggren med gevär och ett byte.

Fler kvinnor jagar

Nu är det jakt på älg i Sverige.
Många vill vara med och jaga.
De flesta som jagar är män.
Men allt fler kvinnor
är med i jakten.

Naturvårdsverkets siffror visar
att de senaste fem åren
har tusen kvinnor
börjat jaga varje år.

Åsa Berggren är en av dem
som börjat jaga.
Hon har gått en kurs i att jaga.
Hon tog sin examen i somras.
Nu är hon med i jakten på älg.

Åsa Berggren är med
i ett lag som jagar i Vingåker.
Hon säger att kvinnor
blir behandlade
på samma sätt som män
i hennes lag.

– Det är otroligt roligt att skjuta.
Men det är också roligt
att bara vara i skogen
och att känna tillhörighet
med naturen,
säger Åsa Berggren.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Anonymous says:

    😍😍😍 det var ju roligt för dom👲😍😍😍😍😍😔😍😀😃

  2. Oscar says:

    Naturen och djur säger inte att är bra jaga, men det är bra promenera i Naturen, andas, titta och njuta hur mycket är underbar Naturen med djur !

  3. Djurvännen says:

    Varför behövde det vara en bild på ett dött djur?
    Asså hur kan hon tycka att det är kul att skjuta??😡
    Det är ju jättehemsk.

  4. Anonymous says:

    Tycker inte om jakt, djuren är alltför varnlös framför jagare…

  5. Djurvännen says:

    Det är ju samma att ett djur skulle komma fram och skjuta henne.

    DJUREN ÄR PRECIS LIKA MYCKET VÄRDA SOM MÄNNISKORNA ÄR❤️❤️

  6. Djurvännen says:

    Jag vet såklart att man måste skjuta djur för annars blir det ju för många och då finns det inte mat till alla.

    Men där finns ju JÄTTEmycket människor på jorden.Det är ju inte så heller att det finns mat till all människor heller.Det finns många länder där människorna är fattiga och inte har råd med sjukvård eller mat och vatten.

  7. Djurvännen says:

    Är det någon som håller med mig?
    Skriv gärna i kommentars fältet!

  8. Djurvännen says:

    Det är många djur i världen som är utrotningshotade pga oss människor.För att vi jagar de. Är d inte det ganska sorgligt att många arter håller på att dö ut?

  9. Djurvännen says:

    Jag tycker att vi behöver tänka lite mer på vad vi gör.Djuren behövs för att vi ska kunna leva

  10. Kjell says:

    Jag är ledsen för djuren och för damen som skuter den. Hon förstår inte hur det påverkar hennes framtida glädje😢

  11. Anonymous says:

    sluta tycka synd om djuren det här var ju jätte roligt att kvinnor får jaga och jagar

  12. AHUM AHUM says:

    ”Djurälskaren” Vi har typ 27 djur där hemma nästan varje sommar dödar vi max 1 tupp och vi kan förlora några. Vi jagar för att leva inte för ros skull om du skulle ha varit i skogen och jagat efter ett djur som du hade kunnat äta i flera timmar då skulle man ju bli glad om klara att skuta den!😑😬🙄👁_👁

  13. AHUM AHUM says:

    Förresten djur är djur vi är människor de är inte lika värda tänk dig om vi inte skjuter djur kan vi få svårt med mat De var ett exempel och att djuren äter upp all vår mark sen förökar de sig FÖR MYCKET AHUM AHUM

  1. Kommentera