Din vardag
Ett litet barn tar godis från en skål. Ett skelett i svarta kläder syns också på bilden.

Inget bus eller godis

Den 31 oktober är det Halloween.
Då brukar många barn klä ut sig
till häxor, troll, spöken
eller något annat läskigt.
Sedan knackar de på dörren
hos folk och säger bus eller godis.

Om barnen har tur
kan de få godis från en skål
av personen de knackade på hos.
Bus eller godis är vanligt i USA.
Men det blir också allt vanligare
i Sverige.

Men i år ska barn i Sverige
helst inte knacka på hos folk.
Det säger experterna
på Folkhälsomyndigeten.

Det är risk att viruset corona
sprider sig då.

– Kanske kan du
knacka på hos folk du känner.
Men du ska inte knacka på
hos folk du inte känner,
säger Karin Tegmark Wisell
på Folkhälsomyndigheten.

Barnen tar ofta godis
från samma skål.
Det kan göra att de blir
smittade av viruset,
säger experterna på myndigheten.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Into says:

    Man skulle kunna göra så att personen man knackar på hos ger godiset. Och att barnen har en påse eller liten hink som de vuxna kan lägga godiset i.🕸👑

  2. covoid 2020 says:

    Jag hatar att det måste ställas in. Jag älskar halloween.😭😠😤😢😔

  3. ej förvirrad says:

    corona förstör verkligen allllllltttiiiiiiinnnnnggg😠😠😠😠😠😠

  4. Dumma corona says:

    Det är dåligt, för att barn har inte lika lätt att få corona/covid-19 så barn borde kunna få gå😠😠

  5. du är en bläckfisk says:

    man ska få gå halloween håller med Dumma Corona tykerockså så

  6. anonym says:

    inte roligt kan inte man få handsprit före man tar och efter man tat godis

  7. anonym says:

    Duma corona😷😷😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭🤢🤢🤢🤢😤😤😤😤😤

  8. Hej says:

    Jag älskar bus eller godis 🍫 Så det är dumt😭😭😭😤😤😠😠😔😔

  9. Hej says:

    😭😭😭😭😭😭😢😢😢😢😢😢😢😢😔😔😔😔😤😤😤😤

  1. Kommentera