Din vardag
Ett handslag mellan en kvinna med en ring på fingret och en man med en blå jacka

Nya sätt att hälsa

I Sverige har sättet
att hälsa på varandra länge varit
att ta varandra i hand.

Men en ny undersökning
visar att nio av tio personer
har slutat att ta i hand när de hälsar.

Det är Sveriges Radio
som har gjort undersökningen.
Undersökningen är gjord
bland människor i västra Sverige.

Människor har slutat
att ta varandra i hand
under tiden med viruset corona.
Viruset kan smitta då.

I stället hälsar en del
genom att låta armbågarna mötas.
Andra hälsar genom
att låta fötterna mötas.
Vissa hejar med att vinka.

Flera säger att de inte
kommer att börja ta i hand igen
när viruset är över.

Men experten Jonas Engman
tror inte att handslaget
kommer att försvinna.
Det säger han till Sveriges Radio.

Han tror att människor
kommer att börja ta i hand igen
när viruset är över.

MARIE HILLBLOM

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. HH says:

    Bättre att hälsa genom ögon kontakt eller huvud skakning. ingen virus passage.

  2. Love ❤️ says:

    Jag hatar Corona och Halloween För att när blir halloween innan två vacker många människor dött varje år 😭

  3. SolAnj khaleel says:

    Hej jag. Den här viruset har smittat nästan hela världen och det är viktigt att hålla avstånd.
    Den här 🦠 viruset har smittat de som har sjukdom och de gamla.Vi måste tvätta 🧼 händerna med tvål och nogra.

  1. Kommentera