Din vardag
En man står framför ett stånd. Där säljs jultomtar. Det ligger många på disken. Det är mörkt ute.

Jul utan marknader

Varje jul brukar alla
städer ha marknader.
Massor av människor brukar
samlas för att handla julsaker,
dricka glögg och äta pepparkakor.

Några av de största marknaderna
brukar vara på Kulturen i Lund,
på Jamtli i Östersund
och i Gamla stan i Stockholm.

Men i år blir det
inga stora marknader.
Många av de mindre
blir också stoppade.
Risken för trängsel är för stor.
Då kan viruset corona smitta fler.

Men en del städer tänker annorlunda.
I Hyltebruk ska det bli julmarknad.
Men den ska vara mindre än vanligt

– Folk har lärt sig
att hålla avstånd.
Jag tror inte att det blir
några problem,
säger Caroline Skofteröd
till Hallandsposten.

Hon är ledare för marknaden.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Lena says:

    Vad handlar julen om? Inte om tomtar, granar och julklappar. Vi firar julen för att minnas att Jesus föddes i Bethlehem. Vi behöver inga julmarknader.

  2. negnilooc says:

    Jag tycker det är bra för Corona men det blir en tråkigare jul. Asså julen handlar ju egentligen om att Justus föddes, men alla granar, tomtar och all annan dekoration har ju också blivit traditioner🎁

  3. hendry says:

    ooh nej det är inte bra, men vi firar fortfarande julen hemma.. god jul allihopa 🥳🥳

  4. Anaís says:

    vad sägs om en virtual julmarknad? då kan alla köpa saker & vara säker! 😊💕

  1. Kommentera