Din vardag
Den springer genom ett slags staket med pinnar.

Luna populärt bland hundar

Krisen med viruset corona
har gjort att vi är
hemma mer än vanligt.
De som kan
jobbar också hemma.

All tid hemma verkar ha fått
fler att skaffa hund.
Hos myndigheten Jordbruksverket
finns siffror på hur många
hundar som finns.

Förra året skaffade svenskarna
över 57 tusen hundar.
Det är ungefär sex tusen fler
än året innan.

Det vanligaste namnet
på hundar i Sverige är Molly.
Men förra året
var namnet Luna
det populäraste namnet
på hundar.

Den mest populära rasen
sedan många år tillbaka
är labrador retriever.

Förra året kom också
en ny ras till Sverige.
Det är en kishu,
en spets från landet Japan.

Vilket namn eller ras
gillar du på hundar?
Skriv gärna en kommentar
och berätta!

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Tom says:

    En vän till mig hade en hund som hette Leo. Det blev roligt när hon ropade Kom hit Leo!! eftersom hennes granne också hette Leo.

  2. 11 åring says:

    Jag älskar hundar som är lång ryg och cort ben corge 😍Men jag får inte en 😭

  3. Jurate says:

    Jag har en strävhårig foxterrier som heter Naida. Vi kommer från Litauen 🙂

  4. Stella says:

    Jag älskar hundar. Att jag kan inte välja 😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💙💚💛🧡❤💜🤎🖤💞💕

  5. sixten robberts says:

    Jag hade en hund som hette Penny men nu ja så har vi lämnat tillbaks henne
    så jag saknar henne väldigt mycket fortfarande. Det har gått
    6 månader sen vi lämnade tillbaks henne
    och jag önskar att jag någon gång
    att jag får träffa henne igen och jag undrar
    hur hon ser ut nu.

  6. Theodor På says:

    Jag älskar så mycket hundar😍🥰och jag har ingen och jag frågar min mamma hella tiden men hon seger nej för att hon är allergisk mot päls😔😢😭💔men vi har en granne som har hundar och vi får klappa.

  7. 💕🌸💕🌸 says:

    Mina favoritraser är Pudlar och dalmatiner 💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕

  8. Juan 8Sidor4ever! says:

    Hundar ! 😍❤
    Jag älskar hundar! 💞
    Vi behöver fler nyheter om hundar! 😃 Och om katter också ! 😍 Och om fåglar ! ❤ Och om valar! ❤ Vi behöver fler nyheter om djur ! 😍💕💞

  9. Jag heter Anthony says:

    Jag gillar Golden🥰🥰🥰🥰🥰😍🥰🥰😍😍🥰🥰😍😍🥰😍🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰😍😍😍🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶

  10. En Hemlig person says:

    Jag har haft en hund som är en pudel som är svart den heter bamse

  11. anonym says:

    min favorit hundras är bichon havanais, och jag har en hund som heter maja som är en bichon havanais, jätte söta och trevliga hundar!❤

  12. bobbu says:

    how dare u! hundar är bäst men jag säger det för jag älskar hundar sååååååååå mycket boi

  13. Luna populärt bland hundar says:

    Jag tycker om all djuren. Bra var sedan många år tillbaka är labrador retriever.
    Det var en ny Ras till Sverige.
    det är en kishu, en spets från i andet Japan.

  14. hendry says:

    jag har en hund i indonesien, han är en lång hund, -TAX- och jag vill verkligen ta med den till Sverige.

  1. Kommentera