Din vardag
En liten bebis ligger och sover.

Många namn är inte okej

Får vi heta vad som helst?
Nej, det får vi inte.
Det är Skatteverket
som godkänner namn
i Sverige.

De senaste två åren
har de sagt nej
till allt fler namn.

Det handlar
om namn som föräldrar
vill ge sina barn.
Men också namn
som vuxna själva
vill byta till.

Några av namnen
som inte har blivit godkända
är Demon, Lucifer, Minus,
Alkis, Pistol och Hoor.

Det finns en lag om namn.
Lagen säger bland annat
att namnet
inte får göra någon arg.
Den som har namnet
ska också må bra
av att heta så.

– Det är ett svårt jobb
att bestämma vilka namn
som vi ska godkänna.

Det säger Ingegerd Widell
som jobbar på Skatteverket.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Alla får inte heta heller
    Anders Andersson
    Wakwak Johansson
    bättre att man bestämma själv.

  2. mango says:

    ja inga andra får bestämma andras namn😠😠😠😠😠😠😠😠😤😤😤😤😤😤

  3. 11 åring says:

    På Engelska så är mitt namn ett dåligt namn för jag har två namn ett på svenska och ett på vietnamesiska. På vietnamesiska så säger man ett anat sätt och Engelska så är det ett fult ord för det

  4. 11 åring says:

    stavar så. 😢 och på svenska mitt efter namn är det dåligaste efter namn. För alla säger det fel och bara dem som är Vietnamesiska vet bara. 😭 det är därför jag inte säger mitt efter namn eller mitt namn på Vietnamesiska. 💔😭😢

  5. Luisa says:

    Vad heter du på riktigt 11-åring?? Vi anpassade vår barns namn´till svenska samhälle: James, William, Victoria!

  6. Luisa says:

    Jag är förvånad att skatteverket måste först godkänna namn! Jag hade inte aning om det! Min mamma vill ge till min syskon namn-“Charlota” i 1981 i Tejechoslovakien och de vill inte aceptera…

  7. Luisa says:

    och till slut godkände de med att namn vill skriva på tjeckiska alltså! Min mor sade bara: “ingen fara-ch ordnar vi senare”!

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Det är för att det finns risk för att barn med konstiga namn kan bli mobbade.
      Alla föräldrar tänker inte på det.
      /8 Sidor

  8. 123 says:

    Demon, Lucifer, Minus,
    Alkis, Pistol och Hoor???? 😱😱😱😱 vilken namn! Det är konstigt att föräldrarna vill ge dessa namnet för sötnosa oskyldig bäbisar😔😔😔 Det är helt rätt att skatteverketen inte godkända som här dålig namn. 👏👏👏

  9. AA says:

    om man blir mobbad då är det fel på mobbaren som kan lätt hitta en anledning att begå ett brott och mobba andra. Det är inte offret fel att han blir mobbad. om mobbaren ska betala skadestånd till offret då försvinner mobbning.

  10. Alexandra says:

    Men det finns väl några föredrar som tar hand om sina barn på ett bra sätt

  11. Shosh says:

    Det finns många stupid föräldrar som vet ingenting om livet. Därför dem gör vad dem gör med sina barn . Ge dem konstigt name eller utnyttja deras bran på olika sätt och mera…
    Vi måste hjälpa barnen..

  12. Faker says:

    mitt språk FAKER ett namn betyder FUNDERAR men i England kallar mej FAKER vad folk tror

  13. Bebi Peggy says:

    Alkis är ju verkligen nedsättande. Särskilt om denne någon skulle leva ett liv som nykterist. Minns förresten för cirka 30 år sen. Då handlade det om barn som skulle döpas till Grus, Hosianna eller Buppi. Om det sistnämnda sa man att det inte ingick i det svenska ordförrådet.

  14. beliver says:

    satanister ger namn för sina barn demon Lucifer men skatteverket göra det rätt bra jobbat

    1. 8 Sidor says:

      Hej Pappa! Namnet Minus blev inte godkänt hos Skatteverket förra året, skriver nyhetsbyrån TT. Vi hämtar informationen från dem. /Hälsningar 8 Sidor

  15. bertulas says:

    man måste ju få döpa barn till Pistol, det är så fint namn

  16. snabeln says:

    mitt barn ska heta pistol eller Ica eller basic eller premium eller vet ej men kanske Jysk

  17. Alexandra says:

    Hej
    8sidor jag har en fråga till er min kompis sa till mig att en gång va det vuxna som döpte sitt barn till fisen för att den fes så mycket.Min fråga var i olika länder kan man få sitt namn till vad som helst eller 🧐🤨

  18. Varför behöver ni vetta? says:

    MAN FÅR HETA VAD MAN VILL!!!!!!!!
    inget är fel eller rätt namnet man har är best vem är den DUMMA personen som har sagt nej. Jag hattar dem som säger om varandras namn för fula sakar!😠😠

  1. Kommentera