Din vardag
Flera plåtar med semlor står på en vagn i ett bageri

Tid för semlor

I Sverige är det många
som tycker om
att äta semlor.
Vi äter ungefär
40 miljoner semlor
i Sverige varje år.
Strax efter jul började många
butiker att sälja semlor.

Semlan är ett bakverk.
Det är ett runt, ljust,
sött bröd av vetemjöl
som fylls med vispad grädde i.
Ofta är det också en klick
med mandelmassa inuti semlan.
Och så pudrat florsocker
på toppen av brödet.

Förr fick vi bara äta semlor
på en speciell dag
som kallas fettisdagen.
På 1950-talet
fick en bagare i Malmö
betala böter för att han
sålt semlor redan i januari.

Men nu får vi sälja och äta
semlor när vi vill.
Många äter semlor fram till påsk.
Men på fettisdagen
äter vi extra många.
Då brukar mellan
fem och sex miljoner semlor
bli uppätna.
Nästan 60 procent av svenskarna säger
att de brukar äta en semla
på fettisdagen.
I år är fettisdagen den 16 februari.

Många brukar bli bjudna
på en semla på jobbet
på fettisdagen.
Viruset corona gör
att många jobbar hemma nu.
Därför är bagarna oroliga
att de inte kommer
att få sälja lika många semlor
som vanligt.

8 SIDOR/TT

Om semlan
  • Semlor kallas också
    för fettisdagsbulle
    eller fastlagsbulle.
  • Vi tror att vi började äta semlor
    i Sverige på 1600-talet.
  • Att lägga mandelmassa i semlan
    blev populärt i slutet av 1800-talet.
  • Semlor med grädde i
    blev populärt på 1930-talet.
  • En del äter semlan
    i en djup tallrik
    med varm mjölk till.
    Det kallas hetvägg.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    På sätt och vis har semlor med religion att göra. Förr i tiden fastade man veckorna innan påsk. Och då passade man på att festa dagen innan med ett sött och fett bakverk. Själv får jag göra mina egna med havregrädde, eftersom jag är allergisk mot mjölkprodukter.

  2. Dotter says:

    Luisa.
    Jag tror att Semla eller också fastlagsbulle åts innan fastan före påsk. Det grundar sig då på religion. Men majoriteten svenskar har nog glömt bort historien och äter det mest för att fika och att semlan har en specifik dag i kalendern

  3. Alaska says:

    Semlor är jätte goda.😊Men det är ingen skillnad mellan glutenfria och vanliga semlor.👉👈

  4. Moa moa lin says:

    Jag älskar semlor!!😍😍😍😍😍😍😍😍😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰mmmmmmmm

  5. Luisa says:

    Tack för förklaring DOTTER! Jag har svårt att förstå vilket betydelse har olika saker! Påsk är väldigt annorlunda här i Sverige och tråkigt! Men semla är gott-den har sådana lätt smak-den passar bra till kaffe och bra till te! Fin bakverk alltså!🙂

  6. Dotter says:

    Till Luisa
    Det känns extra festligt att äta Semlor och om man blir glad av det så är det lycka! Det ser trevligt ut också. Jag håller med Dig. Allt gott, glad att jag kunde hjälpa till.

  7. Luisa says:

    Jag måste säga att jag gillar inte svensk bakverk så mycket och har ganska problem att skafa nånting bredvid kaffe men en snygg dag jag upptäckte kringla och köpte den för 12 kronor nästan varje dag till skola!

  8. Luisa says:

    Det var billigt och jättegott och söt och senare försvann den fin kringla och jag hittade den efter många år på Emporia-för en tjugolapp! Semlor jag hade ätit alltså några gånger och den påminner mig lite om vissa bakverk i Tjeckien….

  9. Luisa says:

    den är så lätt och mjuk men jag aldrig förstod vilket tillfälle man äter den och när jag vill nånting söt så ofta måste jag baka det! Svensk bakverk är inte sådan upplevelse för mig men jag gillar att prova annat och jämföra det!

  10. Luisa says:

    Påsk är konstigt i Sverige-men jag gillar de stora ägg från papper till ex. I Tjeckien är påsk upplevelse men lite farlig för kvinnor!!! Min mormor var jätteskicklig för att baka -uch-det var kakornas chanel!!!

  11. Luisa says:

    Det är synd att den finnaste bakverk försvinner eftersom ingen vill syssla med den -den är ofta svårt att göra eller både att jättedyrt….i så fall man gömmer den!

  12. Hendry says:

    Denna semla ser utsökt ut, men jag äter inte semlor eftersom det är för sött. 😔

  13. Quteiba says:

    Det är gott jag tycker om semlor med kaffe 😊😊😊🥰🥰🥰😍😍😍😃😃😃

  14. Quteiba says:

    Det är gott jag tycker om semlor med kaffe 😊😊😊🥰🥰🥰😍😍😍😃😃😃😊😊😊😊😊

  15. Hendry says:

    Denna semlor ser utsökt ut, men jag äter inte semlor eftersom det är för sött.

  16. amenh says:

    Amenh
    2 februari-2021kl.09:14
    Jag tycker om bra semlan . Jag vill bara äta sötsaker på speciella dagar .Jag tror inte bra för kroppen och har många gädde ,olja söcker så fett .❤🧡🧡

  17. Sukphada says:

    Jag har aldrig ätit semlor, men jag tror att det kommer att bli utsökt.

  18. Mila says:

    Jag tror att denna semlor är, traditionell mat på Sverige. Vi äter på vintersäsongen. Jag tycker om.

  19. Semlor älskar jag says:

    Jag älskar semlor det är så gott
    Namn namn jag vill gifta mig med de

  20. Noor the pink unicorn girl! says:

    Jag älskar semlor jag ska baka det när jag kommer hem!🥰🤩😍❤️

  21. Ulla-britt 62 år från Örebro says:

    Vilken semla är din favorit Gunnel?😊Min är helt klart den gamla vanliga med mandelmassa. Den är inte att underskatta!😃😂❤

  22. Gunnel 63 år Hofors says:

    Jag tycker definitivt samma Ulla-Britt! Den gamla är jättegod! 😊😍😍

  23. Barbro 62 år Falun says:

    Ja, den gamla klassiska semlan är bäst! 😀
    ❤ Ha en fortsatt trevlig fettisdag nu Gunnel och Ulla-Britt🥰😊❤

  24. Rasmus says:

    Kan du hjälpa mej, jag har yrkerskolan studierar från Kotka och jag kan inte talar/skrivar svenska..

    Troligen jag tänka att min svenskakurs bli misslyckas

  25. Gunnel 63 år Hofors says:

    Tack desamma Barbro! Hoppas du hade en br fettisdag! 😊😊💞

  26. Ulla-britt 62 år från Örebro says:

    Hur många semlor åt ni igår? Jag åt kanske en för mycket😮😃😂❤

  27. Gunnel 63 år Hofors says:

    Samma här Ulla-Britt!😮😮 Jag bakade egna semlor och de blev utsökta😍😍💞💞
    Rasmus jag tror på dig❤😃😃🙂🙂

  28. Ulla-britt 62 år från Örebro says:

    Nämen oj så tokigt det kan bli Gunnel!😂Men det är klart man äter många när man kan😂😂😊😊Vad sägs om en grillkväll i sommar? Ta med gubben och barnen så kan vi ta ett glas rött i solen🥰

  29. Gunnel 63 år Hofors says:

    Jaa gärna. Tack för inbjudan Ulla-britt😍😍 Är det ok ifall jag tar med barnbarnen också? De är såå gulliga💞💞 Ett glas rött kan man aldrig tacka nej till❤😃😃

  30. Ulla-britt 62 år från Örebro says:

    Toppen! Gott med semlor. Semlorna på bilden ser så smaskiga ut❤😊

  31. cc says:

    jag gillar ej semlor men jag gillar bara nutella semlor❤🧡🖤🤎💜💙💚💛😍😃

  1. Kommentera