Din vardag

Bildgalleri

  1. Djulö herrgård finns nu som ett litet hotell för insekter. Foton: Josefin Lundin
  2. Katrineholms stadshus Gröna Kulle har blivit ett litet hotell för insekter.
  3. Insektshotellet ser ut som Katrineholms vattentorn.

Insekter får egna hus

I Katrineholm vill kommunen
hjälpa insekter att må bra.

– När insekter och kryp mår bra
hjälper de växter och naturen
att må bra.

Det säger Josefin Lundin
som jobbar i kommunen.

– Vi vill att fler växter,
insekter och kryp ska finnas
i Katrineholm, säger hon.

Därför fick snickarna Ahmed Ahmed
och Jassin Haiabo som jobb
att bygga tre speciella hus till insekter.
Husen kallas insektshotell.

Husen ser ut som riktiga kända hus
som finns i staden Katrineholm.
Det är stadshuset Gröna Kulle,
herrgården Djulö och vattentornet.
Nu är husen på plats i staden.

Inuti husen finns rör
och träbitar med hål i.
Här kan insekter lägga ägg.
Insekter som trivs i insektshotell
är vilda bin, humlor,
fjärilar och nyckelpigor.

Att göra en bättre miljö för insekter
är ett sätt att göra
klimatet på jorden bättre.

Organisationen FN vill
att så många som möjligt
ska jobba med det här.
Till år 2030 vill FN
att samhället ska ha ändrat sig mycket
för att jorden ska må bättre.

I Katrineholm ska det bli fler insektshotell.
Men de kommer inte att bli lika speciella.

MARIE HILLBLOM

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

    1. Marie Hillblom says:

      Hej Pelle!

      Titta på bilden av insektshotellet
      som ser ut som ett vattentorn.
      Där ser du att det är öppningar
      och små hål där insekter
      kan krypa in.
      Så fungerar de andra husen också.

      Hälsningar
      Marie på 8 Sidor

  1. Charles empiricist says:

    8 sidor, var är huset för hemlösa? So var miljö kan vara mycket renare.

  2. Ali Reza says:

    Vad bra, insekterna är också viktiga för våra liv.
    De använder skattepengar på ett bra sätt. 🥰

  3. Anonym says:

    Inte bra att använda våra skattepengar för myggor vi ska a använda till de som är hemlösa inte små kryp som dör efter två veckor

  4. survivalholger says:

    en fin idé. i tyskland finns många insektshotell. men i Katrineholm är de jättevackra.

  1. Kommentera