Din vardag

Bildgalleri

  1. Det är fritt att tälta och bada. Foto: TT
  2. Alla får plocka bär i skogen. Foto: TT
  3. Den som skräpar ner kan få böter. Foto: TT
  4. Allemansrätten är regler för folk i naturen. Foto: TT

Regler i naturen

Sedan viruset corona kom
har vi inte kunnat resa
som vanligt.
Många har i stället
gått ut i naturen.

En del är ovana vid naturen.
Många vet inte att det finns
särskilda regler för
naturen i Sverige.

Reglerna säger att alla får gå
eller sova nästan överallt i naturen.
Det är något ovanligt.
I många länder är det förbjudet.

Det är också tillåtet att plocka
svamp och bär.

Men det finns också regler
för vad vi inte får göra.
Det är till exempel förbjudet
att kasta skräp eller skada träd.

Den som struntar i reglerna
kan bli straffad.

Reglerna kallas Allemansrätten.
De har har funnits i ungefär 500 år.

Reglerna kom till för att folk
skulle kunna resa i landet.
För att klara av de långa resorna
måste de kunna stanna och vila
utan att fråga någon om lov.
De behövde tända eld
och plocka bär och svamp.

8 SIDOR

Allemansrätten

Det här får du göra:

  • Gå, cykla och åka skidor
    var du vill.
  • Tälta nästan var du vill
    i några nätter.
    Du får inte tälta nära något hus
    eller någons tomt.
  • Plocka bär, blommor och svamp.
  • Tända en eld.
  • Bada och åka båt.

Det här får du inte göra:

  • Du får inte gå på någons tomt.
  • Du får inte elda om det är torrt,
    blåsigt eller förbjudet att elda.
  • Du får inte åka bil eller motorcykel
    i naturen.
  • Du får inte skada träd eller buskar.
  • Du får inte lämna kvar skräp.
  • Du får inte störa eller skada djur.
  • Du får inte fiska överallt.
    Men du får fiska gratis med spö
    efter kusterna och i de fem största sjöarna
    Vänern, Vättern, Mälaren.
    Hjälmaren och Storsjön.

Det här är några av reglerna. Det finns fler.
Allemansrätten gäller i hela Sverige.
Men det finns också områden
som har särskilda regler.
Det gäller till exempel
naturreservat och nationalparker.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Luis says:

    Hej 8Sidor,

    Kan ni berätta lite om reglerna som gäller i naturreservat och nationalparker? (Till exempel om man kan tälta?) .

    Tack!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Luis!

      Det är oftast inte tillåtet att tälta i naturreservat.
      Ibland finns särskilda platser att tälta på.
      I så fall står det på en skylt.
      Naturreservat brukar ha skyltar med regler.
      Där står vad du får göra.
      Ofta får du inte elda.
      Ofta får du inte ha hund i naturreservatet.
      Om du får cykla är det ofta bara okej
      på vissa stigar.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  2. erik eriksson says:

    man får ju gå ut i naturen i skogen
    det gör jag varje dag jag i skogen
    jag är ute i skogen varje dag jag

  3. Bebi Peggy says:

    Har för mig att hundar ska hållas kopplade i naturen under en viss tid på året.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Bebi Peggy!

      Det är inte krav på koppel.
      Men hunden måste vara under uppsikt
      mellan 1 mars och 20 augusti.
      Det är för att skydda vilda djur.

      Så här skriver Naturvårdsverket på sin sajt:

      Det är bara extremt väldresserade hundar
      som kan få gå lösa under tiden
      den 1 mars till den 20 augusti.
      I praktiken får hunden, om den är lös,
      vara högst någon meter ifrån dig.
      Du behöver ha sådan kontroll över din hund
      att det motsvarar ett osynligt koppel.

      /Hälsningar från 8 Sidor

  4. Markägare says:

    Man får inte cykla där man förstör tex fjället och dess vegetation eller andra känsliga områden Dvs inte ok som ni skrivit här ovan.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Tack för din synpunkt. Allemansrätten är lång
      och vi får inte plats med allt.
      Men så är det i korta drag.
      I allemansrätten står att alla får gå,
      cykla och åka skidor i naturen.
      Det gäller nästan överallt,
      men inte på åkrar, naturreservat och en del andra platser.
      Men du får inte skada naturen.
      Det kan du till exempel göra
      om du cyklar där det är mjukt eller blött.
      Det kan också handla om känsliga områden,
      som det kan finnas på fjället.
      Det gäller att använda sitt omdöme.
      Speciellt om man kör mountainbike.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  5. Malin says:

    Tänk vilken fin, enkel och kortfattad artikel ni skrivit. Jag önskar att den fick nå ut till hela Sveriges befolkning! Tack!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Malin!
      Och tack för de fina orden. Roligt att du gillade artikeln.
      Ha en fin dag
      /8 Sidor

  6. Quteiba says:

    Det är jätteviktigt att man bevara på naturen 🌳🌷🏞 eftersom man behöver promenerar 🚶i skogen och cyklar 🚴‍♀️ i skogen. Man behöver också sola 🌞i stranden🏖, men man vill se hygien för göra de.❤️❤️

  7. Amenehkavari says:

    Det finns regler i naturen bra. Det som vanligt ska gå folken till naturen .Det är jättekul.

  8. Tarannum says:

    Jag älskar naturen😊men det är viktig att följa reglerna🌳

  9. Nesrin says:

    naturen är vår livskälla vi borde alltid hålla den ren

  10. Sukphada says:

    Naturen får vi att känna oss lugna. Jag gillar att vara med naturen.

  11. Parkwimol says:

    Jag tyckte nyheten var jättebra.
    Det är viktigt att känna reglerna för resa till naturen.
    Min favorit är resa till naturen.
    Toppen!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Ali!

      Du får tälta i naturen.
      Det står i texten.
      Men bara en eller ett par nätter
      och inte överallt.
      8 SIDOR/

  12. Men says:

    Jag gillar nej ÄLSKAR skogen!!!!!!!!!!!!!!! Det finns bland annat massor av saker, både djur och växter,Människor och skräp.!! Jag gillar inte skräp!

  13. erik stenqvist says:

    hej 8 sidor nyhter kul😍😍😍🤠🤠💞💞🥰🥰

  14. Rudy says:

    Läsa detta får mig att sakna Sverige väldigt mycket. Här i Nederländerna är naturen bara för de happy few…

  15. Toba says:

    Hej 8 Sidor
    Skogen är väldigt bra och vi kan gå till skogen och njuta av naturen och fåglarna och doften av blommor 🌹 👍🌳🌲

  16. J says:

    Varför måste man hålla hunden kopplad i naturen Till 8 sidor

  17. Lea says:

    Jag älskar naturen eftersom man får en lukta på en friskluft och det är jättebra att det finns reglerna i naturen. Eftersom några människor som följer inte reglerna . 😜

  18. Anna says:

    Om vi förstör naturen, förstör vi våra liv också.
    Det är för att vi är en del av naturen!!!

  19. ETO says:

    Hej på 8 sidor
    Jag är lite fundersam på där om att man måste hitta jobb efter man har gått gymnasiet inom 6 månader. Min fråga är vad händer om om valde att plugga på högskoleförberedande programm. Alltså eventuellt kommer man att läsa vidare på universitetet för sin utbildning. Gäller denna regler fortfarande då ?

  1. Kommentera