Din vardag
Fyra blommor i krukor står i ett fönster.

Växter gillar snällt prat

Växter i krukor är något
som många tycker om.
Under tiden med viruset corona
har allt fler blivit
intresserade av att pyssla med det.
Folk har mer tid
att ta hand om sina växter.

Att vi ska prata med växterna
för att de ska må bra och växa
är en gammal sanning.

Det är inte så konstigt.
När människor andas
kommer det koldioxid.
Det är en gas som växter
behöver för att kunna växa.

Men det finns inga bevis
för att koldioxid från människor
skulle vara extra bra.
Det kommer koldioxid
från andra ställen också.

Men växterna gillar också
pratet i sig självt.
Ljudet från våra röster
får växterna att växa.
Det finns det forskning som visar.

När några pojkar skrek argt på växter
blev växterna stressade och växte sämre.
Men när pojkar talade med snäll röst
till växterna växte de bättre.
Det har en undersökning i Italien visat.

I Italien har forskare också
spelat musik på odlingar för vindruvor.
De såg då att vinrankorna
mådde lite bättre.

Forskarna vet inte varför
växterna gillar musik och prat.
De vet bara att de gör det.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Det där med växter och musik har jag hört talas om. Minns att någon påstod att växter som fick lyssna på Mozart växte bättre, medan de som fick lyssna på hårdrock växte sämre. Om nu det är sant förstås.

  2. Anonymous says:

    ta kontakt med närmaste psykolog och fråga varför växten vill inte svara mig.😢

  3. Neeraj Mall says:

    Det är sant, mina växter växer också, jag tillbringar mycket tid i köket så mina alla växter mår bra och,ser ut mycket bra.

  4. Förnuft says:

    Jag läste hög den här artikeln för mina växter….de tycker om skit prat.

  5. Mysterium says:

    Vad om börjar man prata med plast växter och de börja växa 😳

  6. Anonym says:

    Tror det stämmer bra. Det fungerar ju på människor 🤗

  7. Pia Johansson says:

    Jaaa varför inte de är ju levande ting. Och de är ju trevligt sällskap att pyssla om. Tänk positivt. 😉

  8. Soraya jahromi says:

    Ja,det är sann. Min mor pratar altid med sina växter. De är sina kompisar
    .

  9. Gun says:

    Varken växter eller människor trivs i en otrevlig miljö
    Det man älskar vårdar man💖

  10. Hendry says:

    jag protar med mina växter och min fru tycker att jag är knäpp 😂😂

  11. Rubaba Tahiri says:

    Jag älskar med växter. Jag pratar altid med mina växter. De är mina kompisar.

  12. Hussen says:

    Jag älskar växter. I vårt hus hade vi många växter och jag tog hand om dem

  13. Sabor Mohktari says:

    Ibland jag prata med växter.Jag tror de förstår mig.Min mamma sade samman sak!🙂

  14. hmmmmm says:

    jag tror varför mina växter svarar inte när jag pratar med dom det är för att jag ihop med någon

  15. Quteiba says:

    Det är jättebra att man vara har växter 🌿🌿🌱 eftersom det är jättefina krukorna🪴 och blommorna 🌷🌺att vara hemma 🏡 och att man 👨 pratar med dem.

  16. Mohktari Sabor says:

    Ibland prata jag med växter.Jag tror de förstår mig. Min mamma sade samman sak!

  17. Amenehkavari says:

    Jag tycker växterna om .Det vackra blomma också prata jag det!

  1. Kommentera