Din vardag
En hand letar bland mynt i en sliten plånbok

Vänner kan bråka om pengar

Ibland kan det hända
att vänner bråkar om pengar.
Det kan till och med göra
att de slutar vara vänner.

Företaget Novus har gjort
en undersökning om det.
De har frågat personer
om pengar och bråk.

Då svarar flera personer
att de har blivit ovän
med en kompis
på grund av pengar.

Att bli ovän med en kompis
på grund av pengar kan göra
att vänskapen tar slut.

Det kanske är så
att en vän alltid får betala
när ni fikar på kafé.
Eller att du alltid betalar
när ni fikar.
Då kan det bli bråk.

Det kan vara bråk om pengar
mellan par också.
Och bråk om pengar
mellan personer i en familj.

Men då är det inte lika vanligt
att paret gör slut
eller att familjen slutar vara familj.
Det säger de som svarat
på undersökningen.

8 SIDOR/TT

Har du blivit ovän med någon
på grund av pengar?
Hur kunde ni lösa bråket?
Skriv gärna i kommentarerna nedan.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Kärleken till pengar är roten till allt ont. Exakt så står det i Bibeln. Jag har inte blivit ovän med någon på grund av pengar. Folk har istället undvikit att bli kompis med mig, på grund av att jag har så lite pengar. Man kan med andra ord inte utnyttja mig.

  2. Anonym says:

    Jag kan bjuda min mamma på fika, men aldrig på en kompis. Jag tycker att att betala för andra är onödigt. Pengarna är en viktig och personlig resurs som ska tas hand om.

  3. Luisa says:

    Alltså jag vill inte skriva om det-eftersom det är privat-men en familjemedlem försökte inte betala det som är mitt! Min man har det liknande-alla tjuv hans pengar…!

  4. Luisa says:

    Men jag tycker att det är bra att bjuda någon på kaffe eller middag naturligtvis! jag faktisk saknar den handling! Men man måste “ge och tar” som sjunger Sagvan Tofi i sin låt….

  5. ilj says:

    Jag vill aldrig räknar min pengar mellan min familj eftersom man säga det är min pengar heller din pengar det bli riktigt bråk.
    Jag har stora historia av pengar och jag bråkade med nån som tidigare.

  6. Människa says:

    Min mamma har en orättvis familj, den vill inte ge hennes ärv som är ungefär 43 000 kr. Men mamman har ändå förlåtit sin familj.

  7. Anonymous says:

    Om ni vill behålla era vänner så låna inte ut stora summor av pengar som ni kommer behöva få tillbaka. Max 1000 kan man låna ut sedan om han inte lämnar tillbaka så kan du behålla honom som vän men aldrig låna ut mer pengar till honom om det är inte nödvändigt)

  8. Sussi says:

    Jag har bockat min kompis för att jag brjder henne hela tiden på mat och köper Läsk då bli vi ord vänner nu hatar hon mig hon vill inte se mig ingen PS hon säger att jag lutar sevärt

  9. Anonymous says:

    Jag betalar alltid för andras mat och kaffe! Och jag gör det med kärlek! För jag tror att kärleken(💎GUD💎) ger den tillbaka till mig! Jag skäms mycket över att någon kommer att ge mig pengar!

  10. Yes says:

    Det är kul att bjuda in en vän på en kaffe och låna ut pengar till en vän. för att vänner måste hjälpas åt hur som helst. pengar är någonting man kan få tillbaka men inte familj eller god vän. så bjuda in vänner och ta hand om familjen. tänka aldrig om pengar. tänka på bra framtid.

  11. Rich guy from the stockholm says:

    Spara pengar, investera pengar, låna aldrig pengar, ge aldrig något.
    BANG! Jag blir rik då, walla yalla!

  12. Luisa says:

    Du förvånade mig YES! Men tyvärr idag jag måste säga att människans vän är pengar! Jag gillar det inte-men efter alla mina dåliga erfarenheter jag måste säga att det stämmer! Min man gav bort stora summor pengar och nu när han själv behöver så ingen ger till honom!

  13. Luisa says:

    En svensk vännina lånade honom flera gånger, jag måste berömma henne-eftersom hon räddade oss- och det är verkligen katastrof att sådant snäll människa har ingen att vända sig…jag vill inte forsätta-jag kan gråta verkligen!

  14. Luisa says:

    Den värst fall som jag vet är att en min granne-(i Tjeckien) var mordad på grund av pengar! Han gav arbete i sin firma till en elak människa och han mördade honom för att inte betala honom 6 miljoner tillbaka! Verkligen hemsk händelse! Det var fin och skicklig människa…..

  15. Luisa says:

    Men min åsikt är att man måste låna pengar till sina vänner och hjälpa familj….men idag man måste akta verkligen, ibland vänner ger mer stöd än egen familj….

  16. Luisa says:

    ..medan pengar är bara dum medel och om folk vill ärlig så vi alla kan mår bra…verkligen! Jag måste sluta, jag har hög blodtryck…

  17. Luisa says:

    Mänskligheten fungerar inte längre,tyvärr! Hoppas att artikel försvinner eftersom den ger mig stor smärta! Det sårar mig jättemycket! Om människor slutar med sitt oärlig beteende så det kan blir bättre för oss alla….

  18. Anonymous says:

    pengar kan inte starta bråk
    men folk som jag
    vi kan starta bråk
    men inte pengar

    1. 8 Sidor says:

      Hej

      Du har såklart rätt.
      Vi har skrivit lite slarvigt.
      Egentligen kan ju inte
      pengar starta bråk.
      Det är bara människor
      som kan starta bråk.

      Vi ska se om vi kan ändra
      texten på något sätt.

      Hälsningar från 8 Sidor

  1. Kommentera