Din vardag
Ett barn tittar på hyllor med förpackningar med lego.

Fler köper lego

Lego är en av världens
mest populära leksaker.
Många bygger med lego.

Företaget som gör lego
är det företag som är
störst i världen på
att göra leksaker.

Under första halvåret i år
köpte folk lego för
över 31 miljarder kronor.
Det är mycket mer
jämfört med året innan.

Det är mest populärt
att köpa lego där du ska
bygga saker från filmerna
Star Wars och Harry Potter.

8 SIDOR/TT

Bygger du med lego?
Vad bygger du helst?
Skriv gärna i en kommentar.

Lego
  • Lego är bitar av plast
    som går att bygga ihop
    på olika vis.
  • Lego finns i olika färger
    och i olika storlekar.
  • Lego har funnits i över 60 år.
  • Lego uppfanns i Danmark.
  • Lego är en förkortning
    av två danska ord
    och betyder lek bra.
Barnet plockar med handen i en plastlåda med lego
Ett barn leker med lego. Foto: TT

Vad tycker du om nyheten?

43 kommentarer

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Det är nog för att många tycker om filmerna om Harry Potter och vill bygga saker från filmerna med lego.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  1. Luisa says:

    Jag älskar Lego! Min första lego köpte min mor i Syrien! Det var stor hus och vi byggde och gillade det jättemycket! senare min mor köpte en till-det var hus också -men liten! Vi var glada och lyckliga! Vi önskade sig lego jättemycket!

  2. Luisa says:

    Det är vacker leksak och hela familjen kan leka med den! Men jag tror att ingen bygger lego idag-alla sitter bredvid data! När jag var liten så fanns inte sådana starvars lego! När min son william var liten så köpte jag honom Harry potter lego! Till James köpte jag båt!

  3. Klimatnörd says:

    Är det inte väldigt dåligt för klimatet när man tillverkar Legot?

    1. 8 Sidor says:

      Hej Klimatnörd

      Vi vet inte om tillverkning av lego
      är väldigt dåligt för klimatet.

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  4. Moominmamma says:

    Jag älskar alla Lego leksaker. Min favorit är Millenium Falcon och Razor Crest (från the mandelorian). Min familj har tusentals legos!

  5. Hussein says:

    Jag tycker att vi måste inte mycket spela med låg, eftersom vi löss tiden och det är inte bra.

  6. mikael says:

    Lego kan tacka Covid19 reglerna. När barnen måste stanna inomhus mycket, köper föraldrarna bra leksaker för att barnen inte blir dumma med mobilen och TV.

  7. Ella🥰 says:

    Jag gillar det men jag brukar inte leka med det och jag har en pojkvän och han har bykt liten men inte så mycket
    Ha en bra dag kram ella❤️💋

  8. Anonymous says:

    Gud vad mycket pengar man skulle kunna göra bra saker för pengarna istället

  9. Legogalen says:

    Jag har 4 flyttkartonger med lego hemma och en hel flyttlåda med instruktioner!

  1. Kommentera