Din vardag
Två händer håller i varsin bulle med pärlsocker på.

Kanelbullens dag

Bullar med kanel
är en favorit att fika för många.
Den 4 oktober
är det kanelbullens dag.
Då äter många kanelbullar.

Kanelbullen ska ha börjat
att bli bakad i Sverige
för över 100 år sedan.
Det var efter det första
stora kriget i världen.
Då blev det lättare
att kunna köpa sakerna
som behövs i en kanelbulle.

Bullar bakar du med vetemjöl,
mjölk, jäst, socker och smör.
Bullen brukar också bli fylld
med kanel.

År 1999 blev den 4 oktober
kanelbullens egen dag.
Kaeth Gardestedt från Malmö
hittade på dagen.
Hon ville att folk
skulle baka bullar
och bjuda människor
för att visa att vi bryr oss
om varandra.

8 SIDOR

Äter du bullar med kanel i dag?
Vem bjuder du på en bulle?
Berätta gärna i en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

36 kommentarer

  1. Luisa says:

    Alltså jag klarar inte baka det-men förut bjöd jag min granne på fika eller nåt! Nu jag är ensam! Hoppas att folk vill bjuda varandra igen…!

  2. Bebi Peggy says:

    Jag vet inte om det blir några kanelbullar idag. Måste först läsa på förpackningen, så att bullarna inte innehåller mjölk eller soja. Är nämligen allergisk mot dessa båda protein.

  3. Omg WOOOOWWWWW says:

    Jag ska baka kanelbullar idag med min bästis och det gör mig glad eftersom kanelbullar är jättegott!!!!!!!!

  4. Anonymous says:

    Jag ska baka kanelbullar idag med min bästis och det gör mig glad eftersom kanelbullar är jättegott!!!!!!!! jaaaaaaaaa

  5. mango says:

    ooooooh jag älskar kanel bullar det är gott
    jag har en fråga har andra länder också kanel bullens dag??????? och om dem har det har dem samma dag som oss??????

    1. 8 Sidor says:

      Hej mango

      Det verkar som att Finland
      också firar kanelbullens dag
      den 4 oktober.

      Men inga andra länder
      verkar fira bullen.

      Hälsningar från 8 Sidor

  6. Azimi says:

    Jag har engen flickvän som köp kanelbullar för mig engen kompis engen partner alla köpa till sig själv kanelbullar kanelbullar jätte mycket gott alla barn gillar dem jag också dem imorgon jag såg att en person ska baka bullar för sig själv och sin familj jag sugen om dem jag är stackars för att kanelbullar det finns ingen någon som säljer bullar för mig själv. Tack ska du ha om köpa bullar idag jag vill ha idag dem.

  7. Neia says:

    Igår bakade jag kanelbullar. Idag åt vi dem i frukost 😋🇸🇪😋🇸🇪😋

  8. va guligt du är says:

    😍🥳❤😎älskar alla er kärlek till er kram från mig min riktiga goda vänner

    GOD DAG!

  9. Bebi Peggy says:

    Hittade på Coop en påse kanelbullar, där samtliga ingredienser är sådant jag kan äta utan att sedan bli sjuk av det. Men det får vänta tills imorgon. Det är lite väl sent att fika nu.

  10. Ella🥰 says:

    Ja så klart jag har ätit bulle och den va så himla god ska ta en till idag🤭🥰

  11. Vitchaya says:

    Oj, jag missade på denna dagen. Jag ska prova vaka någon gång och kanske kan bjuda mina vänner på nästa år😊😋

  1. Kommentera