Din vardag
Fästingen på nära håll. Den är brun och har flera ben. Den sitter på någons hus.

Skicka in din fästing

Det har länge varit vanligt
med fästingar
i södra och mellersta Sverige.
Men nu finns det fästingar
i Norrland också.

Nu är det lika stor risk
att bli biten av en fästing
var som helst i Sverige.
Det beror på att klimatet
blir varmare.

Fler fästingar överallt
ökar risken för att få
några av de sjukdomar
som fästingar sprider.

Några vanliga sjukdomar
från fästingar är Borrelia
och hjärnhinneinflammation, TBE.
Fästingar kan också göra
att du blir allergisk mot kött.
Men det är en ganska
ovanlig sjukdom.

Fästingarna i norra Sverige
ökar snabbt, säger experterna.
Nu vill experterna ha hjälp
att undersöka vilka fästingar
som finns i norr.
Och vilken smitta de kan bära på.

Om du bor i Norrland
och hittar en fästing på dig själv
eller ditt husdjur
får du gärna fota den
och mejla den till experterna.

Experterna jobbar
på Statens veterinärmedicinska
anstalt för analys, SVA.

8 SIDOR/TT

Så gör du med fästingen
  • Fånga in fästingen i en liten
    burk eller plastpåse.
    Du får inte skada eller krossa den.
  • Fota fästingen och skicka bilden
    i ett mejl till fasting@sva.se
  • Förvara fästingen i frysen.
  • Du får ett svar via mejl
    inom cirka 10-20 dagar.
    Ha kvar fästingen i frysen
    tills du fått svar.
  • Om det är en ovanlig fästing
    så kan du sedan skicka den till SVA.
    De skriver i sitt svar
    hur du ska göra då.

Vad tycker du om nyheten?

14 kommentarer

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Experterna säger att inga andra djur har nytta av fästingar.
      De är bara nyttiga för sig själva.
      Det är ungefär som vi människor.
      Ingen behöver oss heller.

      /8 Sidor

  1. Anonym says:

    Hej! Jag bor i södra Sverige men min hund får fästingar, är det någon nytta att skick in?

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Den här undersökningen
      handlar bara om Norrland.

      Hälsningar från 8 Sidor

  2. SAVE THE PLANET🌍🌍 says:

    SAVE THE PLANET🌍🌍 Vi får skärpa oss! Vår planet ökar med värme och är halv död. Vi måste kämpa! Jag hatar fästingar så om du gör också så borde vi väl göra något! Som save the planet!!!

  3. Annonym says:

    Oj vad synd! Vi får hoppas att det blir bättre snart. Vi får skärpa oss nu! Detta är väldigt dåligt och tråkigt att höra!

  4. Snäll says:

    Oj herregud hoppas att det löser sig snart för så här kan man inte ha det.

    1. 8 Sidor says:

      Experter säger att inga andra djur
      har nytta av fästingar.
      Fästingar är bara nyttiga för sig själva.

      /8 Sidor

  1. Kommentera