Din vardag
En hand håller i en mobil med en bild av en flicka. Bakom syns ett fönster med krukväxter.

Unga tittar mycket i mobilen

Unga tittar mycket i mobilen.
För mycket, tycker de själva.
Mobilen gör att de sover
för lite och gör mindre läxor.

Det visar en ny undersökning
där unga har svarat på
hur de använder mobilen.

Tjejer som är 18 år
säger att de använder
sociala medier mer än
tre timmar om dagen.

Sociala medier är till exempel
Facebook, Instagram, Tiktok,
Snapchat och Youtube.

Mer än hälften av de som är 17 och 18 år
tycker att de använder mobilen för mycket.
Yngre barn tycker också det.
Men inte lika mycket.

Det kan vara så
att tiden med viruset corona
har gjort att unga använt sina mobiler
extra mycket, säger experterna.

Det är Statens medieråd
som har gjort undersökningen.

8 SIDOR/TT

Tittar du mycket i mobilen?
Gör mobilen att du sover för lite?
Gör du mindre läxor
för att du tittar mycket i mobilen?

Svara gärna med en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

41 kommentarer

  1. Hej says:

    Jag förspelet mycket tid i sociala medier och har försöket att begränsa detta appar, men inget hjälpte mej utan att avinstallera t.ex. Instagram.

  2. SI says:

    Hej, artikeln är jättebra men det står att: Mobilen göra så att…
    Det var bara det. Kan ni ändra det snälla

  3. Människa says:

    Tänk på era ögon innan ni använder mobilen. Synen är ju viktigare än den. Kan ni göra så här att ladda er mobil varannan dag eller var tredie dag som jag gör?

  4. mamman petra says:

    undrar vad dom kollar på, min son kollar 12:13 där hade dom det lite kul 🙂

  5. Anonymous says:

    jag använder den 15 min per dag och det gör att man får mer läxor att göra

  6. Ella🥰 says:

    Ja det är sant men jag brukar vara med dina vänner så det brukar va så att jag använder mobilen🥰

  7. anonym says:

    Jag använder min mobil också men ibland ritar jag och kollar fil spelar forboll innebandy

  8. Anonymous says:

    Det är inte bra att tittar på mobilen flera timmar det räcker bara 1 timma per dag

  9. Ali says:

    Hej 8 sidor jag kollar på mobilen 1 timer vad tycker du att det är bra eller inte svara gärna.

  10. Anonym says:

    Ibland kan det bli mer än nödvändigt då är jag extra mycket trött.

  11. Anonym says:

    Mina föräldrar har suttit skärmtid på min mobil och på min iPad cirka 30 min till en timme per dag och jag brukar få lite extra skärmtid när jag är med mina kompisar o sånt så tex om jag redan har använt min skärmtid själv och sen ska vara med en kompis så brukar mina föräldrar godkänna några appar åt mig när jag är med mina kompisar.

  12. Vera says:

    Jag använder mobilen väldigt mycket i mitt jobb och det räcker för mig för när jag kommer hem så sätter jag bara en gång som att ha som ljudbok spelare och sedan låter jag dem vara

  13. Vera says:

    Jag använder min mobil är jobbet som ett verktyg sedan när jag kommer hem använder jag den till Legimus

  14. Mohammed says:

    Det inte bra at använda sociala medier mycket tid.

    Jag använda sociala medier två timmer om dag ibland ett timmer på natten. 😀😀😀😀

  15. Mohammed says:

    Det är inte bra at användar sociala medier lång tid.

    Jag använda sociala medier två timma om dag ibland en timmer på natten

  16. Ormis5b says:

    jag tittar inte jätte mycket på mobilen.Men jag försöker att inte göra det så mycket.🥰🥰❤😃

  1. Kommentera