Din vardag
En kvinna stoppar in en snus under läppen.

Fler unga kvinnor snusar

Fler unga kvinnor
i Sverige har börjat snusa.

I dag snusar nästan
var tionde kvinna
mellan 16 och 29 år.
Det visar en ny undersökning.

Män snusar också.
Män snusar mer än kvinnor.
Men bland män ökar inte
snusandet lika mycket
som bland kvinnor.

De senaste åren har det
varit mycket reklam
för snus utan tobak.
Det kan låta som ett snus
som inte skadar kroppen.
Och det kan ha gjort
att fler har börjat snusa.
Det tror Folkhälsomyndigheten.

Men det finns nikotin
i det snuset också.

– Nikotin är dåligt för hälsan.

Det säger Josefin Jonsson.
Hon är chef på Folkhälsomyndigheten.

Unga kvinnor som vill skaffa barn
ska låta bli snus.
Det tycker Josefin Jonsson.

– Nikotin skadar fostret, säger hon.

Vissa människor
som försöker sluta röka
börjar snusa i stället.
Och snus är bättre än cigaretter.
Det är sant, säger Josefin Jonsson.

Men unga människor
som inte är beroende
av cigaretter
ska inte börja snusa.

Det är inte bra
för någon att snusa.

8 SIDOR/TT

Snusar du?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

19 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Vem vill stoppa jord i munnen. För det är just så jag upplever snus. Att snus dessutom luktar pyton gör det ännu svårare för mig att förstå varför människor snusar. Dessutom ger det skador på tänderna. Och tandläkaren är inget ställe man längtar till.

  2. erik eriksson says:

    jag har snusat förut men inte nu jag har slutat helt och jag har rökt åxå förut men inte nu längre
    jag har slutat med sånt

  3. Tobias says:

    Jag snusar. Röker cigg ibland. Ska dock inte röka mer. Snusa har jag alltid gjort. Har försökt sluta. Det är inte dans på rosor.

  4. Nogi says:

    Nej, jag snusar och cigaretter alldrig inte🙂, ochså jag ska inte snusa och cigaretta i fram tiden😀.:)

  5. Izzy says:

    Äckligt jag skulle aldrig snusa 🤢
    Det luktar inte got heller. 🤢
    Kommer aldrig snusa i hela mitt liv 🙂🤢😷

  1. Kommentera