Din vardag
En närbild på två stycken grillade kycklinglår.

– Kyckling dåligt för klimatet

Många tycker om att äta
mat som kommer från djuren.
Det är kött, ost och mjölk.

Men att göra sådan mat
är dåligt för klimatet.

Världsnaturfonden jobbar för
att djuren och naturen
ska ha det bra.

De har undersökt maten
som kommer från djuren.
De säger att det finns mat
som är mindre dålig för klimatet.
Och att det finns mat
som är mycket dålig för klimatet.

De säger bland annat
att svensk kyckling
är dålig för klimatet.

Men företagen i Sverige
som gör kyckling håller inte med.
De säger att deras kyckling
har blivit bättre för klimatet
de senaste åren.

Anna Richert jobbar på
Världsnaturfonden.
Hon tycker att människor
borde äta mindre kött
och bättre kött.

– När du ska välja kött
då kan du titta om köttet
har märket Krav.
Och det ska stå på förpackningen
om djuren har fått vara
ute i naturen och äta,
säger Anna Richert.

8 SIDOR/TT

Några exempel på mat från djuren

Det här kan du äta ibland,
tycker Världsnaturfonden:

  • Kyckling som har märket Krav
  • Kött som har märket Svenskt sigill
  • Ost som har märket Svenskt sigill
  • Svensk ost som liknar osten halloumi

Det här ska du äta sällan,
tycker Världsnaturfonden:

  • Vanlig svensk ost
  • Kyckling som har märket Svenskt sigill
  • Ekologisk kyckling från EU

Det här ska du inte äta,
tycker Världsnaturfonden:

  • Svensk kyckling
  • Kött från Sydamerika
  • Osten som heter halloumi

Vad tycker du om nyheten?

25 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag har slutat äta kyckling. Det beror på att när jag var barn så hade vi nästan alltid kyckling när det var söndag. Så nu tycker jag inte längre att det smakar gott. Men att uppfödning av kycklingar skulle påverka klimatet på ett fel sätt har jag svårt att förstå. Kan det i så fall vara fodret de får som påverkar?

    1. 8 Sidor says:

      Hej Bebi Peggy

      Kyckling får dåligt betyg
      eftersom Världsnaturfonden
      har gjort sina regler hårdare.

      Både när det gäller klimatet
      och hur djuren lever och mår
      innan de blir slaktade.

      Hälsningar från 8 Sidor

  2. Ulrica says:

    Hej!
    Intressant information men saknar förklaring till VARFÖR kyckling är dåligt för klimatet. Utan den informationen blir nyheten inte särskilt tänkvärd.

  3. Ulrica says:

    Tillägg: Bra information att det står att det beror på att Världsnaturfonden har gjort hårdare regler men inte heller den infon ger förklaring till varför kyckling är dåligt för klimatet.

    1. 8 Sidor says:

      Det handlar om maten som kycklingarna får.
      Kycklingar äter mestadels mat
      som människor skulle kunna äta direkt.
      Till exempel soja och spannmål
      som vete och havre.
      Det blir ett slöseri med resurser.

      Det säger Världsnaturfonden.

      När maten till kycklingarna blir odlad
      så bildas lustgas och släpps ut från marken.
      Lustgasen gör att klimatet blir varmare.
      Och traktorer som används för odlingen
      ger utsläpp som gör klimatet varmare.

      Men annat kött är ännu sämre för klimatet,
      säger Världsnaturfonden.

      Hälsningar från 8 Sidor

  4. Hello says:

    Första bestämmde de att ko påverkar dåligt på klimatet, sen kyckling, och efter det kommer de att säga att människor påverkar dåligt. Titta och vänta.

  5. Rachel says:

    Miljövänner kan äta mindre kött eller välja att vara vegetarian.
    Kött är väldigt dålig för klimatet.

  6. Anonymous says:

    jag skiter i klimatet hoppas jorden går under. Jag får äta vilket mat jag vill ingen ska bestema över mig jag kommer att äta så mycket kiyckling som finns😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  7. Anonymous says:

    Det är inte sanning. kyckling är bra jag tror ,men varför är inte bra kyckling kan förklara?

  8. Bebi Peggy says:

    Jag fortsätter i alla fall med att äta kor. Kossan äter gräs och det är inget man serverar människor. Jag fortsätter också att äta älgar och renar. De äter heller ingen människomat. Och släpper väder det gör ju även vi människor.

  9. Stygga gogo says:

    Kyckling är bäst om ni tar bort kommer jag ändå hitta eller försöka skaffa kyckling😠

  10. Anonymous says:

    Jag håller med dig ” Hello”. Människor måste inte äta och måste inte leva 😁👍

  1. Kommentera