Din vardag
En man ger blod. Han har en slang i armen.

Fler behöver ge blod

På sjukhusen får patienter
ofta blod.
Det kan vara efter en olycka
eller vid en stor operation.

Det behövs mycket blod.
Om en person har varit med
om en allvarlig olycka kan
flera liter blod behövas.

Sjukhusen har blod
i sina lager.
Men påsar med blod
kan bara ligga i lagret
i sex veckor.

Nu säger sjukhusen
att de behöver mer blod.
Annars kan det bli svårt
att snabbt få fram så många påsar
med blod som kan behövas under julen.

Sjukhusen får blod av människor
som lämnar blod frivilligt.
De är blodgivare.

Under tiden med corona
har en del som brukar ge blod
inte gjort det.

Nu behövs det fler blodgivare.
Det behövs 20 tusen nya  personer
som blir blodgivare.

– Kom och ge blod.
Våra patienter behöver blod
under julen också.

Det säger Ingrid Johansson
som jobbar med blodgivning.

Här kan du läsa hur du ska göra om du vill ge blod

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

9 kommentarer

  1. Individ says:

    Våra humanistiska känslor som skiljer oss av andra varelser.Att man rädda andras liv är det bästa man kan göra i egena livet

  2. Ali says:

    Hej!
    Jag har flera gånger anmäla för att ge blod.
    Men det är så lätt som de behöver hjälp. Jag har aldrig fått svar från geblod.nu än.

  3. Gör gott så får man det på annat sett. says:

    Det är jätte bra att ge blod om man har möjlighet, själv behövde blod någon så man vet att det är nödvändigt att göra det.

  4. Gör gott så får man det på annat sett. says:

    Det är jätte bra att ge blod om man har möjlighet, själv behövde blod någon gång så man vet att det är nödvändigt att göra det.

  1. Kommentera