Din vardag
En kille med ryggen mot kameran sitter vid en dator.

Unga har sämre kondition

Många unga som går
på högstadiet tittar på
en skärm flera timmar varje dag.
Det kan vara mobil, dator,
tv eller något annat.

En ny undersökning visar
att deras kondition blir sämre.
De orkar mindre än tidigare.

– De med dålig kondition
satt vid en skärm
mer än fem timmar om dagen.

Det säger Gisela Nyberg
som har varit med
och gjort undersökningen.
Hon är lärare
på idrottshögskolan.

De som sitter vid skärmen länge
hinner inte träna och röra på sig.

– Förut hade unga tid
att träna även om de satt
vid datorn en del.
Men nu ser vi att de
rör sig mindre,
säger Gisela Nyberg.

Över tusen unga har varit med
i undersökningen.
Över 200 av dem sitter
vid en skärm mer
än fem timmar varje dag.
Och över hälften av de tusen unga
gör det på helgerna.

– Det är mycket allvarligt,
säger Gisela Nyberg.

Hon berättar att det finns risk
för att de mår sämre, blir svagare
och jobbar sämre i skolan.

Unga ska röra på sig
en timme om dagen.
Och de ska röra sig
så att de blir andfådda.
Det säger experter.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

26 kommentarer

  1. Bilal Kadhim says:

    Det är fel när tittar på en skärm flera timmar varje dag till exempel mobil eller dator.

  2. Marcus says:

    wow tittar på en skärm ofta 7 timmar på en dag om jag har skoldag blir det 8

  3. Nadia says:

    Man om man ritar på tv i 2 Timmar och leker utan mobilen eller tv i 1 timme och springer i 1 timme

    Till 8sidor

  4. 5b pro says:

    Det är ok om man spelar några timmar på helgerna men man måste ändå göra andra saker.

  5. crazy banana says:

    Jag spelar roblox och spelar 1 – 2 timar per dag och nej jag är inte beroende

  6. Theodor På says:

    Jag önskar mig en dator, för att det är sämre när jag tittar på en telefon och surfbräda. Ibland brukar jag rita istället.

  7. NESRIN says:

    Nya generationens barn lägger mycket tid på saker som datorspel, de är alldtid inne i huset.De blir beronde av dem jag önskar att de inte hade internet.

  8. alaalden says:

    Det är fel när tittar på en skärm flera timmar varje dag, Unga ska röra på sigen timme om dagen.

  9. Mohammed says:

    Det är svårt att skydda barn från användning av datorer eller telefoner.
    Detta beror på att barn för 10 år sedan inte visste hur man använder en dator eller telefon, men nu med teknikens intåg innebär det att barn spenderar mer tid framför skärmen.😷😷

  10. maria says:

    minn dotter göra samma sak varje dag. Hon är inte i gott fysiskt tillstånd.

  11. Suhaila says:

    Det är fel när tittar på en skärm flera timmar varje dag till exempel mobil eller dator.

  12. shaimaa says:

    Idag många unga kan inte leva utan internet , det är mycket dålig.
    En person måste öppna internet men inte länge.

  13. AISHA says:

    jag har en granne sam spelar gitarr varje lördag och jag lyssnar på hennes även om jag inte förstår, men jag tycker att lyssna på det.

  14. meryam says:

    telefonen och internet ar anvandbara for varlden men att anvanda den under lang timmar har risker.

  15. Ameneh says:

    Jag tror bättre nermal använda med Tv, dator och mobiltelefon eftersom man gör mycket röra halsen.

  16. skola suger says:

    det är ju skolan som torterar alla barn flera timmar varje dag i skolan sÅÅåÅ😠🤢🤢

  17. Saidi Saigh says:

    jag tycker att föräldrarna har ansvar mot den här proplem .de kan skapa enhemlag telexempl barnen får använda telefon ,data bara en time under dagen liksom lördaggodis sen får de andra aktiviteter

  18. (_''_) says:

    han spelare brawl stars!!!!!!!!!!!!!!😍😍😍🥳🥳😀😀😀😀😀🥰

  19. Anonymous says:

    klart man sitter på skärm i 5+ timmar om 90% av sakerna man gör i skolan är på dator

  1. Kommentera