Din vardag
En kopp kaffe med skummad mjölk.

Kaffet är ovanligt dyrt

Priset på kaffe slår rekord.
Kaffe har aldrig tidigare
kostat så mycket i Sverige.

Ett paket kaffe kan
i dag kosta 60 kronor.
För ett år sedan kostade
det 40 kronor.

Det beror på flera saker
att priset ökat så mycket.
Den viktigaste är att det har
varit mycket dåligt väder
i flera länder där det växer kaffe.
Det har inte blivit lika mycket kaffe som vanligt .
Brasilien är ett av de viktigaste länderna.

– Det har varit väldigt dåligt väder i Brasilien.
Det kommer att vara ont om kaffe hela året.

Det säger Anders Thorén
på företaget Löfbergs som säljer kaffe.

Transporterna har också
blivit mycket dyrare.
Det beror bland annat på
att bensin är dyrare.
Förpackningarna har också
blivit dyrare.

– Det finns risk för att kaffet
kommer att bli ännu dyrare,
säger Anders Torén.

Priserna ökar också på annan mat
från andra länder.
Det beror också på att
transporterna blivit dyrare.

8 SIDOR/TT

Dricker du kaffe?
Hur dricker du kaffet? Med mjölk? 
Svara gärna med en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

51 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Min familj dricker inte kaffe för att vi brukar dricker mycket te hos oss.

  2. mikael says:

    detsamma som Bebi Peggy.
    jar har slutat att dricka kaffe i några år. jag har bytat ut då mot svart te, sen mot grönt te. men sällan,då och då, dricker jag lite kaffe, jag tycker om hur ett gott kaffe luktar.

  3. Dotter says:

    Jag dricker kaffe varje dag. Vi har en kaffe-maskin som gör kaffe med skummad mjölk. Jag brygger även kaffe på vanlig kanna. Jag tror att den yngre generationen inte tycker om kaffe. Men när min mamma och mormor levde hade dom alltid kaffe på kannan. Vi dricker Zoegas. Tips på fika är mocka-rutor och chokladbollar med en skvätt starkt kaffe.

  4. Anonymous says:

    Kaffe är gott .
    Det finns olika sorter kaffe i Sverige men jag vill veta vad är skillnaden mellan de jag användar Gevalia det är jätte gott ☕

  5. Luisa says:

    Jag dricker inte så mycket just nu eftersom jag läste att blodgrupp A kan dricka lite kaffe och ibland undvika kaffe! Min man dricker både kaffe och te! Vi drcker zoga utan socker men ibland min man köper andra sorter också! (zoega)

  6. Dreamouine says:

    Kaffe är gott ditt liv är gott te är gott din själ är gott mjölk är gott all liv är gott🥳🤠😎😤😠😭😢😮😷😍😔😴😀😃😂🙂😊🥰❤🧡💛💚💙💔💕💞🖤🤎💜

  7. Hamza says:

    En fråga till 8 sidor familj , vad tänker ni att dricka 4-5 koppar kaffe per dag är bra eller dålig ?

  8. Anonymous says:

    Kaffe är super gott speciellt på morgonen och jag dricker fyra gånger på dagen.

  9. Anonymous says:

    Ja jag dricka mycket kaffe varje dag, nu kaffe dyrt 50 kr för ut 25kr på en paket 📦

  10. Anonymous says:

    Jag är japan och jag bor i Japan. Jag dricker kaffe varje dag. Kaffe är populär i Japan också. Jag tycker att dricka kaffe med choklad.

  11. Luisa says:

    Svar till Hamza! Det beror på människa-men allmänt är bra att undvika dricka för mycket! Men för grupp A bara lite kaffe och ibland måste göra en paus några dagar och dricka inte!

  12. Luisa says:

    Jag vet inte riktigt om information stämmer men när man dricker för mycket kaffe så stannar vatten i kroppen!!!

  13. Luisa says:

    Här i Sverige är kaffe bra kalite och jag drtcker den utan socker! Ni som kom from andra länderna kan också sluta använda socker! Det är bättre så!

  14. mojtaba hossani says:

    jag drickar kafe varj idag suj aix kop par dag jag gälla kafe med möjlk🧡

  15. Kurs 2C på Hermods Alvik Sfi says:

    1. Ja, jag gillar kaffe. Jag behöver kaffe varje dag. Jag dricker kaffe med mjölk och utan socker.
    2. Jag dricker te varje dag. Jag dricker fem koppar varje dag.

  16. Shah kaniz says:

    Jag dricker varje dag,men jag vill att sluta om kaffe eftersom det är jättedyrt för mig

  17. Gamil says:

    Hej!
    Vaje dag dricker jag kaffe med mjölk på morgonen och kvällen. Att dricka kaffe har blivit ett som vanligt.

  18. Luisa says:

    Det finns ett paket för 20 kronor också-så de som har inte råd kan köpa den!

  19. Joel says:

    Jag dricker kaffe till allt. Godast med mjölk i. Jag dricker 6-7 koppar om dagen.

  20. Jesper says:

    Jag dricker kaffe 4 dagar i veckan när jag är i skolan och arbetar. Med mjölk i.

  21. Umal says:

    ja, jag dricker är svart Om jag inte dricker kommer jag inte att kunna göra något på vanliga dagar.

  22. Anonym says:

    Jag dricker kaffe varje morgon. Jag brukade dricka koffeinfritt kaffe för att jag var för ung att ha koffein. Men ibland gillar jag att dricka te.

  1. Kommentera