Din vardag
Bakom en kulle med hyreshus är himlen rosagul.

Nu blir det snabbt ljusare

Många tycker att det är jobbigt
med de mörka månaderna
på vintern.
Längst upp i norra Sverige
är det väldigt mörkt
både dag och natt
i december och januari.

Men nu blir det
snabbt ljusare i hela landet.
Januari och februari är de månader
när det kommer tillbaka mest ljus.

I norra Sverige blir det
nästan tio minuter
mer ljus varje dag.
Det blir alltså en timme
mer ljus i veckan.

I södra Sverige blir det
ungefär fem minuter
mer ljus varje dag,
Det blir en halvtimme
mer ljus i veckan.

Längst upp i norra Sverige
fortsätter det att bli
mer och mer ljus varje dag
ända till sommaren.
Under mer än en månad
är det sedan ljust
både dag och natt.

8 SIDOR/TT

Tycker du det är jobbigt med mörker?
Märker du att det blir ljusare?
Svara gärna med en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

32 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Jag tycker om ljusare tid för att jag föddes på ett värme och ljus länd. Jag fick ett sjukdom nu och jag gått ett halv år hos läkare besökt men de hittade inte något farligt sjukdom.Jag har besvärk i hela kroppen det är problemet mörkt.😔😔

  2. Bebi Peggy says:

    Jag upplever tiden då det blir ljusare, men inte varmare som jobbig. Jag bor på en gård där det finns flera familjer som har många barn. Och då jag bor längst ner i huset och då har lekplatsen framför fönstren till mitt sovrum blir det snabbt jobbigt för mig när alla ungar är ute på en och samma gång.

  3. Bebi Peggy says:

    (forts.) Jag kan liksom inte höra mina egna tankar pga allt skrik. Men när det sedan blir varmare kan jag alltid sätta mig på en bänk någonstans en bit ifrån. Närmsta bänkar har jag på kyrkogården. Men det är långt att gå dit.

  4. Kurs C Sfi says:

    Hej!

    Det är jobbigt med mörker. Dagen är kort. Man måste gå hem tidigare.

  5. Dotter says:

    Det är skönt att vi har olika årstider. När hösten kommer och det blir mörkare är det mysigt med tända ljus och filt. Nu har vi saknat ljuset och allt vaknar till liv igen. Det märks stor skillnad redan.

  6. Ali says:

    Jag tycker att det blir bättre Ljusare varje dag jag är så mycket gladare då

  7. galna maja vampyrrren says:

    min kompis Maja 11 år som bor i nyköping hatar sol för att hon e en vampyrrrrrrrrrrr🥳🥳🥳🤠🤠🤠🤠😤😮

  8. Hussein says:

    Jag tycker att vi behöver både ljusare och märkte,eftersom många folk brukar springa eller promenerar på ljusare.
    många människor brukar gå och lägga sig tidigt på wintern.men jag gillar väldigt sommaren, eftersom jag känss bara bra och alskade då.

  9. mikael says:

    jag håller med dig Dotter 👍.
    men jag tror att jag skulle vara ledsen i norra sverige, för mörk och kal för mig (även om jag kunde se norrsken).
    mitten och södra är det jätte bra 👌.

  10. Elena says:

    Det är jobbigt när det är så mörkt hela tiden, man blir liksom lite ledsen!

  11. HEJ MAMMA!!! says:

    hej jag vill ha ljust nuuu jag vill att de ska bli sommar💔😷😍😀😃😂🙂😊🥰😔😴🥳🤠😎😮😢😭😠😤🤢❤🧡💛💚💙💜🤎🖤💞💕

  12. Rihanna/Rihan omar says:

    jag är ledsen för de som bor i norra sverige natten lång dagen kort

  13. Anonymous says:

    Jag tyckte om, båda sommar och vinter hösten och vår, det var verkligen fint detta land i Sverige årstid! Jag är glad för sommar kommer igen
    Lycka till

  14. Najiba says:

    Jag gillar ljus. Men nu blir det snabbt ljusare i hela landet.I januari och februari är de månader när det kommer tillbaka mest ljus.

  15. SUHAiLA says:

    Jag tycker att det blir bättre ljusare varje dag jag är så mycket gladare då.

  16. AMENEH Khatarina says:

    Memen tror jag ! Det människor vänjer sig• Snabbt vid svåra situationer och vice versa•
    Hoppas det blir nu kommer ljus alltid på dagarna•

  17. Sone Bundevska says:

    Det är jobbigt med mörker. Dagen är kort.
    Jag gillar inte det långa mörkret.jag gillar att promenera i ljuset.

  18. Aaron says:

    Jag bor inte i sverige men jag gillar inte mörka månaderna! Det är därför jag älskar sommar, när jag vaknar, är solen redan i himmeln! Jag ändrade till och med min bakgrund att påminna mig att varmare dagar kommer snart.

  19. Dua says:

    Jag tycker om mörka månaderna på vintern.Men också jag gillar ljusare tid och jag sakanr det, så det är bra att vi har olika årstider.

  20. Luisa says:

    Det är jobbigt i mörker och jag behöver sol! Men här i Bunkeflostrand är det sol nu hela dagen faktisk-men kallt ute ändå!🙂

  21. Eghlas salem says:

    Jag gillar inte dagen för lång eller för kort som vädret i Sverige😃😃

  1. Kommentera